HTML

Glob-al-Goritmus

Friss topikok

  • Bicepsz Elek: Az USA demokraciat akart csak nem tetszik, ha nem arra szavaznak, akit o akar(egy iraki SZDSZ-re).... (2014.12.10. 11:34) Síita Szaddám?
  • szakor: Arrafelé nem ritka az ilyesfajta megoldás. 150 éve Palesztinában is csak hírmondóban vagy átutazób... (2014.07.31. 13:48) Egy civilizáció elpusztítása
  • Publius Decius Mus: Jó ötlet lenne, de a ballib most egymásnak fog esni. Erre van igény. (2014.04.08. 22:01) 3T, 3K és a „ballib-paradoxon”
  • Tuvalu: Lausanne 1923-as. Az 1920-as az Sevres volt. Amit felülírtak Lausanne-ban. Az persze lehet hogy a ... (2014.04.02. 13:28) Hogyan tovább Törökország?
  • tatyko: Szomorú, hogy egy hozzánk ennyire közel fekvő, történelmében is számtalan helyen kapcsolódó ország... (2014.02.14. 10:40) Boszniai állóvíz és a körök

Címkék

Abdelaziz Bouteflika (1) ACLU (1) Afganisztán (1) Afrika (1) al-Kaida (3) alapvető jogok (3) alapvető szabadságjogok (1) Aleppó (1) Algéria (3) Ali Abdullah Száleh (1) alkotmány (1) állampolgárság (1) Al Azhar (1) Al Jazeera (1) Amerikai Egyesült Államok (3) anarchia (1) Ankara (1) arab (8) Arab-Öböl (1) Arab Liga (1) arab tavasz (5) Arab világ (1) arab világ (5) asszír (1) átmenet (1) Ausztrália (1) Azerbajdzsán (1) Bahrein (2) banglades (1) Barack Obama (2) Bassár el-Aszad (4) Beitar Jerusalem (1) béke (1) Békés Márton (1) béketárgyalások (1) béketerv (1) Belfast (1) Benjamin Netanjahu (2) Big Brother (1) Biztonsági Tanács (1) blokád (1) Böcskei Balázs (1) Bosznia (1) Bouazizi (2) Breivik (1) Budapest (2) buddhista (1) Burma (1) burma (1) CERD (1) CIA (1) Címkék (4) Ciszjordánia (1) civilizáció (1) CSR (1) dákoromán kontinuitás elmélete (1) Damaszkusz (1) Dél-Amerika (1) Délkelet-Ázsia (1) demokrácia (10) Demokrácia (1) Depo-Provera (1) diktatúra (2) diplomácia (1) diszkrimináció (2) Doha (1) drónok (1) ECOWAS (1) Edward Snowden (1) éghajlatváltozás (1) Egyesült Államok (3) Egyiptom (5) egyiptom (1) elnökválasztás (2) előítéletek (1) El Général (1) embercsempészet (1) emberi jog (2) emberi jogok (7) ENSZ (6) Erdély (1) Erdogan (1) Észak-Afrika (1) Észak-Írország (1) Etiópia (1) EU (1) Eurábia (1) Európa (1) évforduló (1) Facebook (1) fajgyűlölet (2) Fatah (1) fejlődés (1) Fekete Szeptember (1) felvonulás (1) Fethullah gülen (1) fidesz (1) filozófia (1) Florida (1) fogamzásgátlás (1) Földközi-tenger (1) forradalom (3) fotó (1) francis fukuyama (1) Francois Hollande (1) FSA (1) fundamentalizmus (1) Gázai övezet (1) gazdaság (4) gazdasági növekedés (1) genocídium (1) George W. Bush (1) Gettysburg (1) globalizmus (1) Gyűlölet (1) Haaretz (1) Habermas (1) háború (1) háborús bűnök (1) hacker (1) hajószerencsétlenség (1) halálbüntetés (1) Hamász (1) Harlem Shake (1) harmadik világ (1) határon túli magyarság (1) határozat (1) hátrányos megkülönböztetés (1) helyhatósági vállasztások (1) himnusz (1) holokauszt (1) Hugo Chávez (1) humanitárisu katasztrófa (1) Huntington (1) HVG (2) illegális bevándorlás (1) illúzió (1) IRA (1) Irak (5) iraki háború (1) Irán (3) irodalom (1) ISIS (1) iszlám (5) Iszlám (2) iszlamisták (1) iszlamizmus (6) iszlamofóbia (2) iszlámvita (3) iszlám vita (1) Isztambul (2) Isztanbul (1) IT (1) Iványi (1) Iványi Márton (16) Izrael (8) J. F. Kennedy (1) Jemen (2) Jeruzsálem (1) Jobbegynes (1) jobbik (1) jog (3) jogosítvány (1) John Kerry (2) Jordánia (1) Jugoszlávia (1) Junta (1) jylland posten (1) Kaddafi (1) Kairouan (1) káosz (1) karikatúrák (1) Karthágó (1) Katar (1) katasztrófa (1) katolikus (1) kereszténység (2) kettős állampolgárság (1) Khamenei (1) Ki! (1) kiadatás (1) Kiotói jegyzőkönyv (1) királyság (1) klímaváltozás (1) Korán (1) környezetvédelem (3) Koszovó (1) Közel-Kelet (3) közélet (6) közösségi média (3) Krugovi (1) kultúra (3) Kurdisztán (1) kurdok (1) Kuvait (2) Lampedusa (1) lappok (1) Latin-Amerika (1) légicsapás (1) lehallgatás (1) Libanon (2) Líbia (3) lmp (1) lusztráció (1) Magyarország (2) magyar nyelv (1) Mahmúd Abbász (1) Mali (2) Málta (1) mandátumterület (1) Marokkó (2) Márton (1) Mediterráneum (1) mém (1) menedékjog (1) menekültek (2) menekültügy (1) mészárlás (1) Mitt Romney (1) Mohamed Murszí (1) Montesquieu (1) mszp (1) Muhammad Murszí (1) műholdas csatornák (1) München (1) muszlim (2) muszlimok (1) Muszlim Testvérek (2) Muszlim Testvériség (2) myanmar (1) nacionalizmus (1) nagyvállalatok (1) NATO (1) nemnövekedés (1) nemzetiségi ellentétek (1) nemzetközi (1) nemzetközi jog (8) neokonzervativizmus (1) neoliberalizmus (1) népirtás (2) Netanjahu (1) New York (1) női vezetés (1) nőjogok (1) Norvégia (1) NSA-botrány (1) Núrí al-Malikí (1) nyelvtörvény (1) NYPD (1) Obama (1) Öböl menti Együttműködési Tanács (1) Öböl Menti Együttműködési Tanács (1) oknyomozó újságírás (1) olaj (2) Olaszország (1) Olimpia (1) öntözés (1) Örményország (1) Oroszország (2) országgyűlési választások 2014 (1) Orwell (1) Oszmán Birodalom (1) Palesztina (6) Palesztin Nemzeti hatóság (1) Párizs (1) pedofília (1) peoples climate march (1) PKK (1) polgárháború (4) polgári házasság (1) politika (19) protestáns (1) radikálisok (1) Ramallah (1) rasszizmus (3) Rátkai Eszter (1) Recep Tayip Erdogan (1) Recep Tayyip Erdogan (3) Rendszerváltás (1) repüléstilalmi zóna (1) Rizana Nafeek (1) Rohani (1) rohingja (2) Románia (2) sajtószabadság (1) sam bacile (1) Sandy (1) saría (2) Sbeitla (1) schengen (1) Seres László (1) síita (2) Sousse (1) south park (1) Spanyolország (1) stabilitás (1) Svédország (1) Syriana (1) szabadságjogok (1) szabad piacok (1) Szabad Szíriai Hadsereg (1) Szaladdin (1) szalafita (3) Szaúd-Arábia (5) szekularizáció (1) szén-dioxod-kibocsátás (1) Szilvia királyné (1) Szíria (9) Szlovákia (1) szocializmus (1) szocio-gazdasági darwinizmus (1) szólásszabadság (3) szólás szabadsága (1) szolidaritás (1) szunnita (2) tagadás (1) Tahrír tér (1) Taksim (1) társadalom (1) technológia (2) technológiai fejlődés (1) telepek (2) telepépítések (1) terrorizmus (4) thaiföld (1) theo van gogh (1) Törökország (8) történelem (2) tóta w. árpád (1) tuareg (1) Tunézia (3) tunézia (1) tüntetés (1) tüntetések (1) turizmus (1) túszejtés (1) Tuzla (1) Twitter (1) UDF (1) UNFCCC (1) UNHCR (1) uránium (1) választás (1) válság (1) Vargas Llosa (1) vendégmunkás (1) Venezuela (1) VI. Mohamed (1) világtörténelem (1) világvége (1) víz (1) vízhiány (1) Vlagyimir Putyin (1) V for Vendetta (1) Wael Abbas (1) Woolwich (1) xenofóbia (1) Youtube (1) zavargások (1) Zöld Forradalom (1) Zubor Zalán (1) Címkefelhő

2013.03.09. 14:55 Glob-algoritmus

Hugo Chávezről – nekrológ helyett

Chavez141610.jpgMilliók búcsúztak tegnap Hugo Rafael Chávez Frías venezuelai elnöktől hazájában.

Balra: Hugo Chávez (1954-2013). Kép: Paulino Moran

Hugo Chávez egy volt azon kevés baloldaliak közül, aki demokratikus választásokon jutott hatalomra, és akit – számtalan amerikai megbuktatási kísérlet ellenére – újra is választották.   

Chávez egyéniség volt, aki a nemzetközi tér erőviszonyai, és őt elszigetelni igyekvő törekvések ellenére, elkötelezte magát egy sor olyan lépés mellett, amellyel a harmadik évezred humanistái voltaképpen tudnak azonosulni.

Mindenképpen a javára írható, hogy felkarolta a szegényeket, és sokat tett életszínvonaluk emelése érdekében, nemcsak Venezuelában, hanem világszerte, országának tetemes olajkészletéből rendkívül kedvezményesen exportált a szűkölködő dél-amerikai és afrikai országokba, azzal együtt és annak ellenére, hogy a különféle természeti katasztrófák és a világgazdasági válság rendkívül súlyosan érintették országát. Erőfeszítéseinek köszönhetően országában javult az egészségügy, és különösen a közoktatás helyzete, gyakorlatilag megszűnt az írástudatlanság, a szegények társadalmi aránya pedig jelentős mértékben csökkent.

Tüskeként az amerikai külpolitika latin-amerikaI oldalában, szövetségesekre tett szert, „összeállt” Nicaraguával és Bolíviával. Az általuk folytatott, úgynevezett „gyenge -”, vagy „hermeneutikus kommunizmusnak” a tudományos szocializmus napirendjétől eltérve nemcsak a nemnövekedés ökológiai ügyét sikerült felkarolnia Földanya jogainak állami és nemzetközi elismertetésével, hanem az államigazgatás decentralizációját is megvalósította azáltal, hogy engedélyezte és ösztönözte az alulról szerveződő közösségi részvételt is a független tanácsokban. Talán társadalompolitikai és gazdasági felfogása összefoglalható úgy, hogy síkraszállt a népi kezdeményezésekért és a javak igazságos elosztásáért.

Ami külpolitikáját illeti, Dél-Amerika politikai és gazdasági szuverenitása mellett tört lándzsát, Irak 2003-as lerohanásának és a palesztin területek izraeli megszállásának egyaránt harcos ellenzője volt, a palesztin-ügy egy lelkes támogatóját vesztette el az elmúlt héten.

Természetesen az ő nevével fémjelzett, „bolivarianista” gazdasági és nemzetközi paradigma sem hibátlan, és ezen írás nem lenne tárgyszerű, ha nem emlékezne meg arról, hogy 1999-es, demokratikus hatalomátvételét követően mindössze egy pár évig növekedett a jólét a dél-amerikai országban, majd azt a gazdasági válság okozta recenzió lenullázta, sőt. (Tegyük hozzá: hosszú-hosszú éveket követően, 2011 óta Venezuela újra „jó úton jár”, és a vártnál gyorsabban lábal ki a válságból.)

ve.gif

Venezueala zászlaja - ezúttal félárbócon

Vagy arról, hogy olyan „kétes” arcok voltak a puszipajtásai, mint Mahmúd Ahmedinezsád, horribile dictu Muammar Kaddhafi, az Izrael-ellenességben pedig egyenesen odáig ment, hogy bezáratta a zsidó állam caracasi nagykövetségét. Madarat tolláról?

Végső soron a hanyatló, neoliberális gazdasági és nemzetközi modell egy olyan alternatíváját valósította meg - a demokratikus játékszabályok betartásával, erőszakmentesen - amelyet sem a korábbi, elhibázott és történelmileg szükségszerűen megbukó, tekintélyelvű államszocializmussal és annak közép-kelet-európai „kísérleteivel” összemosni nem szabad, sem pedig – kizárólag nemzetközi irányvonalakkal szembetartó irányvonala alapján - térdreflexből, élből elítélni nem érdemes.

Mindezek tárgyszerű megítélése és eldöntése Hugo Chávez 2013. március 5-i halálával a társadalomtudományok, legfőképp pedig a történelem tárgya lesz majd.

 CaracasCentre.jpg

Caracas, a venezuelai főváros. Kép: José Cruz/Abr

48 komment

Címkék: politika gazdaság szocializmus nemnövekedés Venezuela Dél-Amerika Hugo Chávez


A bejegyzés trackback címe:

https://globalgoritmus.blog.hu/api/trackback/id/tr245124677

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dr. Gy. Dr. Fűegér 2013.03.09. 16:25:22

"Természetesen az ő nevével fémjelzett, „bolivarianista” gazdasági és nemzetközi paradigma sem hibátlan,"

Éppenséggel így is lehet mondani, hogy lényegében tönkrebaszta Venezuela teljes gazdaságát, és ha az olaj nem lenne (aminek a kitermelése kábé a felére esett a forradalom óta), az emberek füvet ennének.

www.google.hu/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&ved=0CEgQFjAE&url=http%3A%2F%2Fkapitalizmus.hvg.hu%2F2013%2F03%2F08%2Fchavez-a-tonkretetel-zsenije%2F&ei=F1Q7UdGGI4_UsgarioGADA&usg=AFQjCNH2400BgqRfLje8P1BtTTrImfSwew&bvm=bv.43287494,d.Yms&cad=rja

"Végső soron a hanyatló, neoliberális gazdasági és nemzetközi modell egy olyan alternatíváját valósította meg - a demokratikus játékszabályok betartásával, erőszakmentesen - amelyet sem a korábbi, elhibázott és történelmileg szükségszerűen megbukó, tekintélyelvű államszocializmussal és annak közép-kelet-európai „kísérleteivel” összemosni nem szabad,"

Gondolom, ez itt valami poén szeretne lenni, csak túl fáradt vagyok, és ezért ne esik le. A "demokratikus játékszabályok betartásán" meg a "végső soron hanyatló" Nyugaton viszont jót nevettem.

Dr. Gy. Dr. Fűegér 2013.03.09. 16:26:42

@Dr. Gy. Dr. Fűegér:

Még szerencse, hogy a Hanyatló Nyugat, a Nagy Sátán azért még veszi a Forradalmárok olaját...

Dolgozónép 2013.03.09. 16:32:25

Chavez a dolgozó nép szentje, nyugodjék békében. A Fűegér meg egy kekec köcsög.

Dr. Gy. Dr. Fűegér 2013.03.09. 16:38:07

@Dolgozónép:

Ki nem szarja le a gazdasági adatokat??? A lényeg hogy Venezuela végre a venezuelaiaké, a' Obamának mega kurva anyját! :DDD

Nem lesznek gyarmat!

bélakirály 2013.03.09. 16:39:06

@Dolgozónép: A tények meg kapják be a phaszt!

Tom Bradley 2013.03.09. 16:44:47

Chavez sok mindent ki mert mondani és meg mert csinálni, ami előttünk is példa lehet - az egyetlen bökkenő, hogy nekünk nincs olajunk vagy ezzel egyenértékű pénzforrásunk.
Izrael-ellenessége pedig egyáltalán nem elítélendő, sőt, megint csak példaértékű.

vpepe 2013.03.09. 16:48:06

Nagyon jó cikk, csak azt nem értem csak, hogy ez mit keres az index-en is.

Akinek egy ember halála sem szent és temetése másnapján nyomja a HVG agymosását, ajánlom az ott hivatkozott film helyett a "The Revolution can not be televised" című dokumentumfilmet.

Vagy a világbank adatait Venezueláról.

Isten nyugosztalja Hugo Chávez-t.

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2013.03.09. 16:52:18

Kár okoskodni: majdnem semmit nem tudunk Venezueláról és Chávezről.
Amit az index, meg az Indextől az origóhoz exportált firkászok írnak (mert a multi velük bosszúlja meg a telekomadót!), de akár annak a Mártonnak a Panamericana c. eléggé izzadságszagú blogja is, eléggé ujjból szopott.

Mikrobi 2013.03.09. 17:23:02

Testőrsége parancsnoka kérkedett azzal, hogy az utolsó pillanatig mellett volt és a kezét fogta. Nyilatkozata szerint ezt hajtogatta: "Nem akarok meghalni! Ne hagyjatok meghalni!" Egy gyáva szar alak volt.

Glob-algoritmus 2013.03.09. 17:48:36

@Dr. Gy. Dr. Fűegér: Fűegér, amilyen nagy figyelemmel tüntetted ki a cikket, annyira nem veszel benne figyelembe két dolgot: Egyrészt, "a különféle természeti katasztrófák és a világgazdasági válság rendkívül súlyosan érintették országát. Erőfeszítéseinek köszönhetően országában javult az egészségügy helyzete, a szegények társadalmi aránya pedig jelentős mértékben csökkent" vagyis a világgazdasági folyamatok ellenére is javult az életszínvonal, másrészt, a cikk utal arra is, hogy ez azért az éremnek csak az egyik fele: "ezen írás nem lenne tárgyszerű, ha nem emlékezne meg arról, hogy 1999-es, demokratikus hatalomátvételét követően mindössze egy pár évig növekedett a jólét a dél-amerikai országban, majd azt a gazdasági válság okozta recenzió gyakorlatilag lenullázta, sőt. (Tegyük hozzá: hosszú-hosszú éveket követően, 2011 óta Venezuela újra „jó úton jár”, és a vártnál is gyorsabban lábal ki a válságból.)

Elstron 2013.03.09. 17:52:43

@Glob-algoritmus: A gond az, hogy ez a kilábalás sejtéseim szerint nem a gazdaság teljesítményének köszönhető, hanem kizárólag az olajexportnak. Az ilyen államok pedig rendkívül sérülékenyek, főleg hosszú távon.

Verkaufsförderung 2013.03.09. 18:05:06

A közbiztonságért is sokat tett az elnök:) Már van a világon két-három ország ahol több gyilkosság jut egy főre, mint Venezuelában:)

calvin&hobbes 2013.03.09. 18:05:57

Ez most komoly????Aki írta a cikket járt mostanában vagy mondjuk egy pár éve Venezuelában? Mert én mikor három éve voltam marhára nem ezt láttam. A boltok polcai 65%ban üresek voltak, nem lehetett kávét kapni, cukrot, húst, és egyéb élelmiszereket. Trujillo egyik negyedében a látogatásunk idején már 4! hete nem volt ivóvíz amit mind a kormány mind a városháza tudott de letojták a dolgot az elkeseredett tiltakozókat a rendőrség diszkréten szétverette. A közbiztonság nevetséges, illetve nincs, vannak olyan városnegyedek Caracasban illetve több nagyvárosban ahova a rendőrség nem megy ki mert nekik is veszélyes, a pirosnál nem állsz meg csak lassítasz... Az olaj olcsósága miatt egy tele tank benzin ára kevesebb volt mint fél liter palackos víz. Az ország gazdasága már akkor romokban volt az eszetlen államosítások miatt, illetve mert a szakértők helyére haverok, pártkatonák kerültek akik gyönyörűen segítség nélkül elbarmoltak mindent.
Barátnőm két napja írt üzenetet Meridából hogy nincs kukoricaliszt, tojás, kávé, hús a boltokban, a mezei sajt kilója veri a 18 dollárt (ennek megfelelő bolivárez természetesen) viszont fizetést úgy cirka két havonta kap.
A demokratikus választásokról meg csak annyit hogy a legutóbbi választások előestéjén a munkahelyén a Meridai egyetemen kiadták az ukázt hogy mindenkinek írnia kellett egy 10 emberből álló listát az ismerőseiből akik Chavezre fognak szavazni. Ha nincs lista, nincs fizetés, és munka sem. Fejvesztés terhe mellett kell jelen lenni állami rendezvényeken, viselni a kötelező chavezes pólókat és ha meglátnak ellenzéki mozgalomban, társaságban elköszönhetsz a munkádtól de még a rokonaid is. Jelenleg pedig a kormány “támogatói” gerilla harcos módon robogón, baseball ütővel támadnak ellenzéki csoportokra… sip supp szétverik őket majd elrobognak. Esetenként a rendőrök szeme előtt akik persze igyekeznek nem oda nézni azért. Szép kis demokrácia. Abszolút példakép. Pedig Venezuela gyönyörű ország, természeti csodákkal, kedves emberekkel és hatalmas kapacitásokkal. Az egész el lett, lesz fecsérelve ha ez így megy tovább.

calvin&hobbes 2013.03.09. 18:10:34

Ohh és ami még nagyon szép... szórólapon hirdetik hogy az ellenzék illetve USA "mérgezte" meg Chavezt, azért kapott rákot. És ami ennél is durvább az az hogy sokan el is hiszik!

Pepibubó 2013.03.09. 18:26:05

@calvin&hobbes: Köszönöm az adalékot. Nem jártam ott, a magyar kommunista médiából meg persze ezt nem lehet megtudni.
"Csak" éppen valamiért mégis tudtam, hogy így van. Talán azért, mert minden kommunista diktátor pont ugyanezt teszi.

Meg a hazai, "magyar" talpnyalói. Akik ilyesmiket írnak, mint itt fent:
"Hugo Chávez demokratikus választásokon jutott hatalomra, számtalan amerikai megbuktatási kísérlet ellenére – újra is választottak."

Újra is választották, hát persze, éppen így, ahogyan calvin&hobbes megírta!

Meg az is nagyon "jópofa" szöveg, hogy " demokratikus választásokon jutott hatalomra"... Kiről is olvastam hasonlót? Csak nem Hitlerről?! Bizopny, hogy őróla. Akit szintén sokáig sikertelenül próbált megbuktatni az a "galád" USA. Míg végül egy világháborúban le nem győzte!

Vagy nem így volt? Bolsevik, szájtépő, diktátorfenék-nyaló majmok!

Dr. Gy. Dr. Fűegér 2013.03.09. 18:26:17

@Glob-algoritmus:

Az olajdollárokkal betömött pár szájat (respekt), a többi működésképtelen és fenntarthatatlan, nem egészen világos, minek kéne tapsikolni.
Ami nem működik, az nem működik, ennyi, jó, lehet, hogy túl egyszerűen gondolkodom...

@calvin&hobbes:

Nem tudom, mit kell kukacoskodni... nem csak kenyérrel, liszttel, cukorral, olajjal, hússal, tojással, vízzel, árammal meg közbiztonsággal él az ember, hanem az agyatlan antikapitalizmusnak igéjével is!

Asszony költözzön át Argentínába, ott is forradalom volt, állítólag nemsokára le is verik a köcsög haldokló briteket. Onnan meg már csak egy lépés Kuba.

Dr. Gy. Dr. Fűegér 2013.03.09. 18:28:27

@calvin&hobbes:

Chavezt elrákosították, Orbánt megdagasztották... ilyenek ezek az imperialisták...

Klaci55 2013.03.09. 18:28:35

Több kommentben látom, hogy már-már felróják Venezuelának az meglétét és annak eladását. Mi a túrót tennének pénzzé, ha ezt nem? Hogy lehet ezt egyáltalán szóvá tenni? Vannak országok, akik véres háborúkat indítanak az olajért, legyünk már normálisak! Az arab világ egy része is ebből él.

Klaci55 2013.03.09. 18:31:23

Elnézést, az első mondatból kimaradt véletlenül az OLAJ szó!

kewcheg 2013.03.09. 18:59:25

@Kara kán: majdnem igaz,én azért annyit tudok, hogy nehézbombázók országa,emlékeim szerint ifjúkoromban,a 80-as 90-es években elég sok venezuelai szépségkirálynő volt....

calvin&hobbes 2013.03.09. 19:10:56

@Dr. Gy. Dr. Fűegér:
Innye igazad van. Tulajdonképpen Venezuela gyönyörű példája hogy hogy lehet áram és víz nélkül élni. Ugyanis már akkor is és azóta is előfordult hogy naponta 2x2 órában különböző megyékben, városokban lekapcsolták az áramot mert az államosított erőművek a "hozzáértő" vezetés miatt annyira tönkrementek hogy nem tudtak szolgáltatni. Chavez tévéadásban arra biztatta a lakosságot (nem vicc!) hogy mivel a vízellátás akadozik (államosított vízművek szakértő kezekben természetesen) ezért ne fütyörésszenek zuhanyozás közben hanem zavarják le minél gyorsabban így takarékoskodva a vízzel.
A bolivareznek évek óta két árfolyama van, a hivatalos és a feketepiaci. A feketepiaci természetesen jobban váltja mint a hivatalos ezért mint turista, bankban váltani vagy bankkártyát használni nem érdemes. Ha már tudsz egyáltalán ugyanis a nemzetközi maestro kártyát nem fogadják el, csak a venezuelai maestrot. Vasárnap ugye zárva vannak a bankok de ha mégis használnád a kártyádat csak kétszáz bolivárezt vehetsz az a hétvégi limit. Évente egy venezuelai személy csak 100 vagy 200 dollár (erre már nem emlékszem biztosan) értékben vehet külföldről terméket. Szép példája ez annak, ahogy az állam próbálja kontrollálni a lakossági valuta kiáramlást.

calvin&hobbes 2013.03.09. 19:13:14

@calvin&hobbes: úgy látom kimaradt egy kulcsszó: :D :D
.....feketepiaci természetesen jobban váltja a dollárt, eurot stbt ...

Glob-algoritmus 2013.03.09. 19:36:33

@calvin&hobbes: Kedves calvin&hobbes, köszi az építő jelegű hozzászólást. Kérdésedre válaszul: a szerző nem járt Venezuelában. A cikk éppen ezért semmilyen értékítéletre nem törekszik, ugyanakkor tényeket megpróbál közölni (pozitívumot és negatívumot egyaránt felsorakoztat, amelyekből sok mindent ki lehet olvasni, ám feketét-fehéret nem érdemes). Emellett – lehetőségeihez mérten, persze - arra kíván „felszólítani”, hogy személyének tárgyszerű megítélése szükséges, amelyben elsősorban országa az illetékes.

Minthogy Chávezt egy, a világtörténelemben eddig talán egyedül működő államberendezkedés és uralmi forma keretein négyszer megválasztották - vélhetően igazságosabb és tisztább választásokon, mint pl. Mubarakot - olyan elképesztően népszerűtlen ORSZÁGÁBAN feltehetőleg nem lehetett.

Társadalmi problémák sajnos a világ MINDEN országában vannak, és sajnos, emberi jogsérelmek is a legtöbb helyen (ez a blog rendre foglalkozik ilyesmivel) és Chávezt szerintünk világméretű kitekintésben aránytalanul sok támadás, démonizálás érte.

Mind "államférfi nagysága," mind "rémuralma"viszonylagos - itt felmerült Hitler neve is, azt a hozzászóló sem gondolhatta komolyan.

A gazdasági gyengélkedésre hozott érveidet, ahogy a többiekéit is, elfogadjuk, ám azok a problémák a latin-amerikai országoknak a világgazdasági folyamatokba való beágyazódottsága (kiszolgáltatottsága) miatt Venezuela bármilyen más vezetője alatt bekövetkezett volna. Az pedig, hogy ezek hatásain olajbevételekből kívánt javítani (ha háborút indít, szerintünk nagyobb baj), tény, ám ezt elítélni pedig már „van-e rajtad sapka”-vita.

Hogy milyen emlékezetet hagy hátra, döntse el országa.

Nagy nemzetközi ellenszélben egy új, sokadikutas társadalompolitikai modellt építet fel, amely talán nincs törvényszerű bukásra ítélve (ha az lenne, megintcsak at mondjuk, hogy választások útján leváltották volna!) emiatt történelmi jelentősége tagadhatatlan, amelynek objektív megítélésére vélhetően egyikünk sem képes, és talán autentikus véleményt csak a helyiek tudnának mondani.

Victor McKerguelt 2013.03.09. 20:16:57

" nemnövekedés ökológiai ügyét sikerült felkarolnia Földanya jogainak állami és nemzetközi elismertetésével,"

Aki ilyen törvényt hozat ÉS ingyen adja a saját országában a benzint, ahol a világ rossz, és nagy teljesítményű autóit használó autópark teszi tönkre a környezetét, az nem az ökológiai gondolkodás, hanem az ökológiai divat egyik populista élharcosa. Kétségtelen: a szegényebb helyzete jobb lett Venezuelában. De az utóbbi időkben szintén baloldali elnökök által vezetett Brazíliában arányaiban sokkal több ember emelkedett ki a reménytelen szegénységből, mint Venezuelában.
Én csak néhány napot töltöttem 3 éve Venezuelában, de ennél barátságtalanabb közigazgatást sehol sem tapasztaltam (hivatalok, rendőrség, határőrség), és általában sem volt barátságos légkör. Az általam eddig látott latin országok közül ide szeretnék a legkevésbé visszamenni. Hogy a hangulat alakításban Chaveznek is szerepe volt, az biztos, hogy mekkora, azt dőreség volna nekem megállapítani.
Chavez egy populista, időnként bohóckodó diktátor volt, igaz, a többség választotta magának. Utoljára úgy, hogy a diktátori mivolta a gondolkodó hívei előtt is nyilvánvaló volt.

calvin&hobbes 2013.03.09. 20:46:07

@Glob-algoritmus: autentikus véleménynek számít e egy venezuelai tanár véleménye aki a meridai egyetemen dolgozik? Illetve családjának, barátainak többé-kevésbé rendszeres beszámolója az elmúlt három négy évből? Aláírom sokrétű és mélyreható saját véleményem nem lehet a témáról hiszen csak pár hetet töltöttem az országban néhány évvel ezelőtt, de az a néhány hét, helyi idegenvezetővel elég volt arra, hogy felmérjem Venezuela fantasztikus ország lehetne ha hozzáértő vezetés alatt állna. A források megvannak hozzá...
Igazságos választás? Mikor az ellenzék azért nem mer jelöltet indítani mert a kormány támogatói megfélemlítik őket? Mikor a közigazgatásban dolgozóknak kötelező elmenni szavazni és potenciális személyekről (személyes adatokkal együtt) listát adni akik esetlegesen meggyőzhetők hogy Chavezre szavazzanak? És Chavez mindezek után is "csak" 55%-ot hozott? A népszerűsége simán érthető, hiszen aki lelkes chavezista azt az állam meghálálja... pénzt ad nekik, hűtőt, gáztűzhelyet kaptak ajándékba stb...
Gazdasági gyengélkedés? Mikor alapvető élelmiszerek hiányoznak a boltokból évek óta? Az árak naponta- két - háromnaponta emelkednek, de a fizetés az marad, ha egyáltalán kapnak fizetést? Legutóbb napokig nem jelentkezett a barátnőm, s mint később kiderült 5! napig nem volt áram!
Ez nem gyengélkedés... ez inkább zuhanás a harmadik világ fele.

Nézd én megértem hogy innen több ezer km-ről nem lehet csak fehéren-feketén megítélni egy állam hétköznapjait de amiket itt leírtam elsőkézből származó információk, amelyeket nem csak ő de más venezelai barátom is alátámaszt.
Chavez nem volt szent nyilván nem volt rossz ember sem, viszont képes volt arra megfelelő források tulajdonában hogy úgy manipulálja a tömegeket ahogy az neki jól esett. És azt is tudjuk hogy ez azért nem olyan nehéz? Ehhez viszont nem kell messzire szaladnunk, elég háztájékon kicsiben szétnézni.

Egy dolgot abszolút tisztelek vele kapcsolatban a kábítószer-kereskedelem elleni fellépése maximálisan példaértékű. Ami nem kis akció tekintve hogy Kolumbia szomszédban van.

vuvuvu2 2013.03.09. 22:01:21

@calvin&hobbes: "autentikus véleménynek számít e egy venezuelai tanár véleménye aki a meridai egyetemen dolgozik?" na ez kb. olyan amikor a német értelmiség/média/közvélemény demszky, kertész imre, konrád györgy véleménye alapján alkot ítéletet arról ami magyarországon van. az hogy 1-1 ember vagy család mit mond az rendkívül szubjektív. attól mert "egyetemi tanár" vagy író, szoviológus, attól még nem lesz autentikus, objektív és tévedhetetlen.

Egyallampolgar 2013.03.09. 22:04:40

@calvin&hobbes:
Jártál ott, láttál valamit na és? Azt hiszed az az igazság amit a vaksi szemeddel látsz és a süket füleddel hallasz?

Teccet volna több röplapot olvasni és zászlót lengetni.

Nem érted, hogy ez egyedi és multi ellenes rendszer? Sok buzilibsimultizsidrák pedig mehet a sunyiba? Mert ő a népnek bevezette?!

Egyallampolgar 2013.03.09. 22:09:27

@calvin&hobbes:

Kicsit komolyabban: a kábítószer kartellekkel szembeni fellépése valóban tiszteletre méltó lehetne, de erre bizony azt tudom mondani, hogy az igaz menők nem tűrik a konkurenciát. Mint a sikeres diktátorok az valószínű Chavez sem volt ostoba. Sejtette, hogy ha komoly bűnözőknek ad teret az visszanyalhat. A diktatúrák mindig hatékonyabbak a (többi) maffiákkal szemben.

Torkosborz 2013.03.09. 22:19:03

@Dr. Gy. Dr. Fűegér:
Aki nem veszi tudomásul, hogy "tönkrebaszták" az agyát valótlanságokkal és az utolsó demokráciával arra ezek az írások a jellemzők.
Mi lenne, ha az usa is betiltaná az izraeli nagykövetséget, vagy blokád alá helyezné Izraelt?
Erre mit tudnál kiagyalni, hazugság nélkül Dr.Dr.?

Torkosborz 2013.03.09. 22:24:49

Egyébként dr.dr. fűegér ezzel a hozáállással egy lakatlan sziget HÁBORÍTATLAN TULAJDONOSA LEHETNÉL Nem hiányoznál az emberiségnek.

Torkosborz 2013.03.09. 22:32:12

@Elstron:
Ember mit tudsz Te a pénznyomtatásról, meg a "világgazdagságról"?
Muszáj hülyeségekkel lejáratni magad?

Torkosborz 2013.03.09. 22:33:45

@calvin&hobbes:
Te csak a szegénynegyedeket láttad, de azt sem vetted észre!

calvin&hobbes 2013.03.09. 22:37:57

@vuvuvu2:
Nem azon van a hangsúly hogy tanár, még csak azon sem hogy értelmiségi, csupán annyiban számít hogy közigazgatásban dolgozik, állami intézményben. A lényeg hogy helyi. Ott él, látja a kormányzat eredményességét a mindennapokban. És leírta a tapasztalatát. Nyilván nem tévedhetetlen de azért a fénykép a kifosztott boltok üres polcairól lehet autentikus, nem? Vagy az csak szubjektíven üres?

Nézd, nem akarok a témán lovagolni csak továbbítottam néhány információt amit megosztottak velem, és azt hiszem azért is lett ilyen vehemens a hozzászólásom mert egy kicsit belefáradtam hogy rengeteg helyen az ömlik a csapból hogy Chavez mekkora hős volt a világ és Venezuela szemében miközben az ország kis híján romokban áll.
További jó hétvégét.

Torkosborz 2013.03.09. 22:40:41

@Pepibubó:
Ime egy igazi szószátyár diktátor! De még így is az általad említettektől is rosszabb vagy.

dean23 2013.03.09. 22:51:22

Hugo se volt egy atomfizikus! Legalábbis erre utal, hogy ennyi olaj ellenére, hótt csóró az ország! Most meg kaptak egy hamburger arcú buszsofőrt!

Torkosborz 2013.03.09. 22:56:23

Szomorú, hogy az Egyesült Államok és "csatlósai" tejben mézben folyó kánaánban élnek és ez a Venezuela meg a világ legszegényebb gazdagjait tudja csak felmutatni. Mi lenne ha még nagyobb mértékben árusíthatnák ki természeti kincseit!
Mi lenne, ha egy igazi demokrata tette volna ezt Venezuelával?
No az persze rendjén lenne okoskák!

Torkosborz 2013.03.09. 23:06:20

Ui. Azért lehet egy taxisofőr Venezuela vezetője, mert demokráciában mindenkinek meg van a lehetősége arra, hogy kibontakoztathassa képességeit a legjobb tudása szerint, akkor is ha ezt az iskola rendszer nem teszi lehetővé. / Nem tudja megfizetni a megállapított tandíjat./

Aki pedig túltanulta magát és még mindig iskolákba kényszerül, az tanuljon csak holtig, mint a jó papok. Ja és írogathassanak az interneten, mert az meg boldoggá tesz!

Dolgozónép 2013.03.09. 23:11:33

Hugo Chávez Frías a dolgozó nép szentje. Ti elmehettek a büdös kapitalista picsába.

Elstron 2013.03.09. 23:37:33

@Torkosborz: Hidd el, hogy sokkal többet, mint te. A pénznyomtatást ugyan nem tudom, hogy honnan vetted, de rátapintottál a lényegre, ugyanis a kedvenc kutatási területem a monetáris makroökonómia. :)

Amúgy vicces ahogy végigoltasz mindenkit, és ostorozod az egész fejlett nyugati világot.

Torkosborz 2013.03.10. 00:03:52

@Elstron:
Nem tudom mit tartasz "fejlett nyugati" világnak. amikor Afrikában is a porban játszanak a gyerekek tablettel meg okos" telefonokkal!
Egyáltalán hol kezdődik a nyugat és hol végződik?

Pepibubó 2013.03.10. 00:27:55

@Torkosborz:
"Egyáltalán hol kezdődik a nyugat és hol végződik?"

Az elejében nem vagyok biztos, de hogy az orrod előtt végződik, abban nagyon.

vuvuvu2 2013.03.10. 09:07:50

@calvin&hobbes: nem azon van a hangsúly hogy mi a foglalkozása, hanem hogy 1 véleményre építesz. és iszonyú relatív és szubjektív az amit konkrétan ő megél a közigazgatásban.

nekem több barátom is dolgozik a magyar közig.-ban, mind másképp éli meg azt ami most történik. rengeteg külső szempont befolyásolja azt hogy 1 konkrét ember vagy család hogyan éli meg ugyanazt az intézkedést, változást.

a teljes egészet kell nézni és azt 1 közigazgatásbeli szemén keresztül nem biztos hogy látod.

ahogy pusztán egyik vagy másik közig.ban dolgozó barátom sem lenne hiteles információforrás önmagában ha egy ausztrál barátjának mesélné el hogy mi folyik nálunk. az ausztrál véleménye attól függene, hogy épp melyik barátomtól kapná az infókat.

az egyik legfontosabb amit nekünk magyaroknak meg kell tanulnunk az a nyitottság ami azt is jelenti hogy elszakadunk a saját kis közegünkből és más közegben mozgók életét is megpróbljuk megismerni és a sok különböző életből összerakni a teljes képet. ebben az esetben ez azt jelenti, hogy ha nem beszélsz spanyolul akkor megtanulsz és elkezdesz minél szélesebb körben tájékozódni, ha pedig beszélsz, akkor nemcsak a barátod infóira támaszkodsz, hanem más infókra is.

tegnap néztem egy BBC interjút Chávezzel, és újra eszembe jutott, hogy mennyire az angolszász világ/szemlélet/gondolkodásmód az amit mindenki az egyetlen érvényes/lehetséges/hiteles gondolkodásmódnak tart. meg kéne tanulni spanyolul és elkezdeni figyelni a latin kontinensre. amíg nem beszéled a nyelvet, a kultúrát, közeget, életet, politikát sem értheted meg. mert mindent angolszász szemüvegen keresztül látsz (ha angolul olvasol cikkeket), ami tele van alapból egy csomó értékítélettel.

lokkoL 2013.03.10. 10:05:12

@vuvuvu2:
Azért az egyszerű tényekből még ki lehet indulni, hogy más szemén keresztül képet alkoss, hogy máshol mi zajlik ...
Venezuela esetében tény pl az akadozó közszolgáltatások, ez pedig önmagában nagyon sokat elárul egy rendszerről, ezen túl lehet tényként kezelni a politikai befolyásolás módszereit

ha Magyarországról akar valaki objektív képet alkotni külföldről, ezeket a kérdéseket érdemes feltennie:
tapasztalsz e politikai indíttatású erőszakot az országban? ... ilyet egyértelműen nem tapasztalunk, sőt még azok sem, akik a tüntetések frontvonalában vannak.
akadoznak e a közszolgáltatások ... akadoznak?
szabadok e választások?
érzi e valaki hogy sérülnek az alap demokratikus jogok: a gyülekezési és véleményszabadság? meghurcolnak e politikai véleményed miatt, vagy ismersz e valakit akit meghurcoltak ...
ellenben fel lehet tenni olyan kérdéseket is, amiből valóban kiderülnek az ország gondjai, lehet-e érvényesülni az országban tehetséggel és tettvággyal? kifizetődő e a jogkövető magatartás az üzleti életben? jól ellenőrzöttek az állam által kezelt erőforrások ? ...

Elstron 2013.03.10. 11:06:53

@Torkosborz: "amikor Afrikában is a porban játszanak a gyerekek tablettel meg okos" telefonokkal!" - No comment.
süti beállítások módosítása