A mediabistro tudósított róla, hogy a Panasonic folytatja megkezdett globális, karitatív kampányát. A tavalyi évben a kezdeményezés első lépéseként 8000 napenergiával működő világítótestet adományoztak non-profit, illetve humanitárius szervezeteknek (Mianmar, India, Afrika).
A japán multi főhadiszállása. Kép: Pokarin
Tervük szerint 2018-ig összesen százezer lámpát juttatnak el olyan közösségeknek, amelyek még mindig elektromosság nélkül élnek. A becslések szerint jelenleg 1,3 milliárd ember nem jut villanyfényhez, nem tud este olvasni, számítógépet használni. A Panasonic versenyre hívja a kreatív alkotókat, s az általuk megálmodott 100 legjobb design jut majd el a támogatandókhoz. Álláspontjuk szerint a kényelmi szempontok mellett az elektromosság biztonságot is ad, hiszen sok balesetet okoznak a világítás miatt rakott tüzek, a kerozinnal működő lámpák pedig bizonyítottan egészségtelenek is. A kampány február végéig tart majd.
Divatos mostanában, hogy a világszinten is fajsúlyos vállalatok valóságos expanziót indítanak a fejlődő országokba segítségnyújtási akcióikon keresztül. Mintha egyetlen céljuk az lenne, hogy a nyugati kultúrák technikai vívmányait, társadalmi szerepeit exportálják az „egzotikus” harmadik világba. Számomra pontosan ez az egyetlen aspektusú, a fogyasztói társadalmi modellt kiterjeszteni kívánó szemlélet vet fel hitelességi problémákat a globális „jótékonysági” programok kapcsán.
"A növekedés őrület!" - Hirdeti egy falfirka Lausanne-ban. Kép: Rama
Néhány kétely azért felmerül azt illetően is, hogy az elvileg fókuszban lévők (támogatottak) nézőpontjából mennyi értelme van a Panasonic kezdeményezésének? Jelen esetben erős kétségeim vannak afelől, hogy mondjuk az Ausztráliában élő tivik, vagy éppen a dél-amerikai kajapó bennszülöttek legnagyobb vágya egy fényárban úszó sátor lenne, ahol a 8W fogyasztású Panasonic (!) LED izzók csillagként ragyognak a sátortető kopottas, eurokék égboltján. Talán időnként megpróbálhatnánk kilépni abból a gondolkodási struktúrából, amiben születésünktől determináltan létezünk és belehelyezkedhetnénk más nézőpontokba. (Olyan kampányok is vannak, amiben a haszonból tehenet vásárolnak afrikai falvak lakóinak: itt megnézheti, hogyan lesz az adakozás révén a kisfiúból sikeres építészmérnök).
Mindezzel együtt természetesen dicséretes a Panasonic társadalmi felelősségvállalási modellje, másoknak is követendő lehet. És egyébként is: ajándék lónak ne nézd a fogát?
Szerző: Grezsa Csaba
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.