HTML

Glob-al-Goritmus

Friss topikok

  • Bicepsz Elek: Az USA demokraciat akart csak nem tetszik, ha nem arra szavaznak, akit o akar(egy iraki SZDSZ-re).... (2014.12.10. 11:34) Síita Szaddám?
  • szakor: Arrafelé nem ritka az ilyesfajta megoldás. 150 éve Palesztinában is csak hírmondóban vagy átutazób... (2014.07.31. 13:48) Egy civilizáció elpusztítása
  • Publius Decius Mus: Jó ötlet lenne, de a ballib most egymásnak fog esni. Erre van igény. (2014.04.08. 22:01) 3T, 3K és a „ballib-paradoxon”
  • Tuvalu: Lausanne 1923-as. Az 1920-as az Sevres volt. Amit felülírtak Lausanne-ban. Az persze lehet hogy a ... (2014.04.02. 13:28) Hogyan tovább Törökország?
  • tatyko: Szomorú, hogy egy hozzánk ennyire közel fekvő, történelmében is számtalan helyen kapcsolódó ország... (2014.02.14. 10:40) Boszniai állóvíz és a körök

Címkék

Abdelaziz Bouteflika (1) ACLU (1) Afganisztán (1) Afrika (1) al-Kaida (3) alapvető jogok (3) alapvető szabadságjogok (1) Aleppó (1) Algéria (3) Ali Abdullah Száleh (1) alkotmány (1) állampolgárság (1) Al Azhar (1) Al Jazeera (1) Amerikai Egyesült Államok (3) anarchia (1) Ankara (1) arab (8) Arab-Öböl (1) Arab Liga (1) arab tavasz (5) arab világ (5) Arab világ (1) asszír (1) átmenet (1) Ausztrália (1) Azerbajdzsán (1) Bahrein (2) banglades (1) Barack Obama (2) Bassár el-Aszad (4) Beitar Jerusalem (1) béke (1) Békés Márton (1) béketárgyalások (1) béketerv (1) Belfast (1) Benjamin Netanjahu (2) Big Brother (1) Biztonsági Tanács (1) blokád (1) Böcskei Balázs (1) Bosznia (1) Bouazizi (2) Breivik (1) Budapest (2) buddhista (1) burma (1) Burma (1) CERD (1) CIA (1) Címkék (4) Ciszjordánia (1) civilizáció (1) CSR (1) dákoromán kontinuitás elmélete (1) Damaszkusz (1) Dél-Amerika (1) Délkelet-Ázsia (1) Demokrácia (1) demokrácia (10) Depo-Provera (1) diktatúra (2) diplomácia (1) diszkrimináció (2) Doha (1) drónok (1) ECOWAS (1) Edward Snowden (1) éghajlatváltozás (1) Egyesült Államok (3) egyiptom (1) Egyiptom (5) elnökválasztás (2) előítéletek (1) El Général (1) embercsempészet (1) emberi jog (2) emberi jogok (7) ENSZ (6) Erdély (1) Erdogan (1) Észak-Afrika (1) Észak-Írország (1) Etiópia (1) EU (1) Eurábia (1) Európa (1) évforduló (1) Facebook (1) fajgyűlölet (2) Fatah (1) fejlődés (1) Fekete Szeptember (1) felvonulás (1) Fethullah gülen (1) fidesz (1) filozófia (1) Florida (1) fogamzásgátlás (1) Földközi-tenger (1) forradalom (3) fotó (1) francis fukuyama (1) Francois Hollande (1) FSA (1) fundamentalizmus (1) Gázai övezet (1) gazdaság (4) gazdasági növekedés (1) genocídium (1) George W. Bush (1) Gettysburg (1) globalizmus (1) Gyűlölet (1) Haaretz (1) Habermas (1) háború (1) háborús bűnök (1) hacker (1) hajószerencsétlenség (1) halálbüntetés (1) Hamász (1) Harlem Shake (1) harmadik világ (1) határon túli magyarság (1) határozat (1) hátrányos megkülönböztetés (1) helyhatósági vállasztások (1) himnusz (1) holokauszt (1) Hugo Chávez (1) humanitárisu katasztrófa (1) Huntington (1) HVG (2) illegális bevándorlás (1) illúzió (1) IRA (1) Irak (5) iraki háború (1) Irán (3) irodalom (1) ISIS (1) iszlám (5) Iszlám (2) iszlamisták (1) iszlamizmus (6) iszlamofóbia (2) iszlámvita (3) iszlám vita (1) Isztambul (2) Isztanbul (1) IT (1) Iványi (1) Iványi Márton (16) Izrael (8) J. F. Kennedy (1) Jemen (2) Jeruzsálem (1) Jobbegynes (1) jobbik (1) jog (3) jogosítvány (1) John Kerry (2) Jordánia (1) Jugoszlávia (1) Junta (1) jylland posten (1) Kaddafi (1) Kairouan (1) káosz (1) karikatúrák (1) Karthágó (1) Katar (1) katasztrófa (1) katolikus (1) kereszténység (2) kettős állampolgárság (1) Khamenei (1) Ki! (1) kiadatás (1) Kiotói jegyzőkönyv (1) királyság (1) klímaváltozás (1) Korán (1) környezetvédelem (3) Koszovó (1) Közel-Kelet (3) közélet (6) közösségi média (3) Krugovi (1) kultúra (3) Kurdisztán (1) kurdok (1) Kuvait (2) Lampedusa (1) lappok (1) Latin-Amerika (1) légicsapás (1) lehallgatás (1) Libanon (2) Líbia (3) lmp (1) lusztráció (1) Magyarország (2) magyar nyelv (1) Mahmúd Abbász (1) Mali (2) Málta (1) mandátumterület (1) Marokkó (2) Márton (1) Mediterráneum (1) mém (1) menedékjog (1) menekültek (2) menekültügy (1) mészárlás (1) Mitt Romney (1) Mohamed Murszí (1) Montesquieu (1) mszp (1) Muhammad Murszí (1) műholdas csatornák (1) München (1) muszlim (2) muszlimok (1) Muszlim Testvérek (2) Muszlim Testvériség (2) myanmar (1) nacionalizmus (1) nagyvállalatok (1) NATO (1) nemnövekedés (1) nemzetiségi ellentétek (1) nemzetközi (1) nemzetközi jog (8) neokonzervativizmus (1) neoliberalizmus (1) népirtás (2) Netanjahu (1) New York (1) női vezetés (1) nőjogok (1) Norvégia (1) NSA-botrány (1) Núrí al-Malikí (1) nyelvtörvény (1) NYPD (1) Obama (1) Öböl menti Együttműködési Tanács (1) Öböl Menti Együttműködési Tanács (1) oknyomozó újságírás (1) olaj (2) Olaszország (1) Olimpia (1) öntözés (1) Örményország (1) Oroszország (2) országgyűlési választások 2014 (1) Orwell (1) Oszmán Birodalom (1) Palesztina (6) Palesztin Nemzeti hatóság (1) Párizs (1) pedofília (1) peoples climate march (1) PKK (1) polgárháború (4) polgári házasság (1) politika (19) protestáns (1) radikálisok (1) Ramallah (1) rasszizmus (3) Rátkai Eszter (1) Recep Tayip Erdogan (1) Recep Tayyip Erdogan (3) Rendszerváltás (1) repüléstilalmi zóna (1) Rizana Nafeek (1) Rohani (1) rohingja (2) Románia (2) sajtószabadság (1) sam bacile (1) Sandy (1) saría (2) Sbeitla (1) schengen (1) Seres László (1) síita (2) Sousse (1) south park (1) Spanyolország (1) stabilitás (1) Svédország (1) Syriana (1) szabadságjogok (1) szabad piacok (1) Szabad Szíriai Hadsereg (1) Szaladdin (1) szalafita (3) Szaúd-Arábia (5) szekularizáció (1) szén-dioxod-kibocsátás (1) Szilvia királyné (1) Szíria (9) Szlovákia (1) szocializmus (1) szocio-gazdasági darwinizmus (1) szólásszabadság (3) szólás szabadsága (1) szolidaritás (1) szunnita (2) tagadás (1) Tahrír tér (1) Taksim (1) társadalom (1) technológia (2) technológiai fejlődés (1) telepek (2) telepépítések (1) terrorizmus (4) thaiföld (1) theo van gogh (1) Törökország (8) történelem (2) tóta w. árpád (1) tuareg (1) Tunézia (3) tunézia (1) tüntetés (1) tüntetések (1) turizmus (1) túszejtés (1) Tuzla (1) Twitter (1) UDF (1) UNFCCC (1) UNHCR (1) uránium (1) választás (1) válság (1) Vargas Llosa (1) vendégmunkás (1) Venezuela (1) VI. Mohamed (1) világtörténelem (1) világvége (1) víz (1) vízhiány (1) Vlagyimir Putyin (1) V for Vendetta (1) Wael Abbas (1) Woolwich (1) xenofóbia (1) Youtube (1) zavargások (1) Zöld Forradalom (1) Zubor Zalán (1) Címkefelhő

2012.11.14. 08:55 Glob-algoritmus

Egy szlovák polgár vallomása

420px-Hungarian_passport2.jpgA második Orbán-kormány talán legvitatottabb külpolitikai vonzatú, valójában belpolitikai párbeszédet is meghatározó lépése a határon túli magyarok számára biztosított kettős állampolgárság intézménye volt. A kormánypárt határokon átívelő nemzetegyesítést, míg az ellenzék kicsinyes szavazatszerzési szándékot vélt felfedezni a törvényben.

A Kárpát-medencében mély sebeket ejtő, 2004. decemberi népszavazás emlékét mára elhomályosítja a látszólag jól működő gyakorlat, miszerint, aki tudja igazolni magyar felmenőit, s névleg is a magyar nemzethez kíván tartozni, az néhány dokumentum kitöltése után, gyorsított eljárásban megkapja az állampolgárságot.

Jelen írás nem a folyamat belpolitikai következményeit szeretné vizsgálni, hanem a szomszédos országok reakcióját veszi górcső alá, különös tekintettel a leghevesebben tiltakozó Szlovákiára.

A trianoni békediktátum fő célja egyértelműen a soknemzetű Kárpát-medencei állam megszüntetése volt. A Monarchia nemzetiségei, akik közül több, sajnos joggal érezhette magát hátrányos helyzetűnek, kapva-kaptak az alkalmon, hogy a vesztes háború számukra a nemzeti önrendelkezés kezdetét jelentse. A magyar „impérium” igájából szabaduló népek fő célja és feladata az volt, hogy megszilárdítsák nemzeti önállóságukat (természetesen nem beszélhetünk nemzetállamokról, elég, ha Romániára vagy Jugoszláviára gondolunk).

A két világháború közötti magyar kormányok egyértelműen a revízióban határozták meg külpolitikájuk kvintesszenciáját. A második világháború kirobbanása, a német táborba való balszerencsés sodródás meg is hozta a várt „eredményeket”. Így az 1920 környékén születő szomszédos államok beigazoltnak látták legnagyobb félelmüket, hogy a régióban még mindig fontos szereplőnek számító Magyarország, ha nem is kimondva, de lehetséges megoldásként tekint a revízióra.

Sajnos ettől a rossz lélektani attitűdtől sokan a mai napig sem tudtak megszabadulni a környező országokban. Mindenesetre fogadjuk el, hogy néhány magát nemzetinek hazudó párt kizárólag belpolitikai haszonszerzésből játszik ki „magyar-kártyákat” a választási kampányok emocionális szakaszában. Elég, ha Jan Slotára, vagy a korábbi kolozsvári ámokfutóra, Gheorge Funarra gondolunk.

Akármennyire is démonikus, gonosz és megátalkodottan nagyravágyó a magyar Kormány feje, ugye senki sem gondolja róla komolyan, hogy célja lenne bármiféle, az európai rendet megbontó akció?

Hiszem, hogy a nevezett, magyarellenes politikusok is pillanatnyi érdekektől motiválva kommunikálják a fentieket.Slovak_biometric_passport.jpg Annál is inkább, mert a kettős állampolgárság intézménye nem egyedülálló, sőt teljesen elfogadott a mai politikai berendezkedések életében. A rossz emlékek és a kölcsönös sérelmek azonban felnagyítják a pusztán gesztusértékű törvényt.

Egyedül talán a délszláv államokba szoruló magyaroknak jelent a lelki szférán túlmutató intézkedést a kettős állampolgárság intézménye. A délvidéki magyarság így végre vízum, útlevél és minden adminisztratív megkötés nélkül utazhat az Unióban. Románia és Szlovákia, az Európai Unió részeként a törvény nélkül is biztosítani tudta minden állampolgárának a szabad helyváltoztatást a zónán belül (szándékosan nem szabad munkavállalást írtam, vö. az aktuális franciaországi, olaszországi eseményekkel).

Az egyre javuló kétoldalú kapcsolatok fényében Szerbia, Horvátország és Románia csak csekély mértékben szállt szembe a törvénnyel. Mi az oka hát, hogy a szintén uniós Szlovákia ilyen szigorúan, elutasítóan viszonyul a történtekhez?

A választ nem tudom, azonban sokkal inkább gazdasági indíttatásúnak látom a tiltakozást, mintsem valós nemzetféltő aggodalomnak. Szlovákiának nem érdeke egy identitásában megerősödő, erejét gazdaságilag is érvényesíteni képes Magyarország. Az utóbbi évtized folyamatos magyar gazdasági lejtmenete lehetőséget kínált északi szomszédunknak, hogy belépjen abba az űrbe, ami lecsúszásunk eredményeként keletkezett. Sajnos látnunk kell, hogy az erős nemzeti alapokon nyugvó Szlovákia képes volt arra, amire mi nem. Látva hazánk önazonosságának visszanyerése érdekében tett lépéseit, félnek attól, hogy feltámad egyfajta magyar „romantika”, ami gazdasági következményeket is magában hordozhat.

Sajnos a magyar média nagy részének figyelmét lekötötték olyan fontos események, mint valamelyik Dél-Amerikában őshonos állatkerti jószág vemhessége, addig az nem bír hírértékkel, hogy a Felvidéken büntetéseket szabnak ki magyar emberekre, amiért kettős állampolgárként nem hajlandóak leadni szlovák személyi igazolványukat. Európában, a 21. században.

Azt, hogy a Benes-dekrétumokat nem helyezték hatályon kívül; azt, hogy afrikai fél-állami státuszban lévő területeket meghazudtoló nyelvtörvényt fogadtak el; vagy, hogy embereket fosztanak meg állampolgárságuktól (saját alkotmányuk rendelkezéseivel ellentétesen), azt minősíteni sem kívánom. Amíg a fentiek fennállnak, addig egyedül a remélhetőleg független, átpolitizáltságtól mentes szlovák bírósági rendszerben bízhatunk.

Szerző: GRCS

Szerkesztőségünk mikszáthi szellemben, szorgalmazva a nemzetek közötti hasonlóságok és az egymásrautaltság történelmi előzményeinek sérelmek helyetti felelevenítését, a jószomszédi viszony lehetőségébe és a fenntartható, határokon átívelő együttműködésbe vetett hittel csatlakozik a szerző szlovákiai igazságszolgáltatás iránti bizalmához, és az Egyetemes Emberi Jogok Nyilatkozatának 15. cikkelyével interferáló szlovákiai nyelvtörvény - szlovák oldalról is érintett - felülvizsgálatát sürgeti, és sok sikert kíván a sértettek  esetleges jogorvoslati eljárásaihoz.

kr.jpg

Krasznahorka vára: újjáépíthető-e vajon a tűzvész után? Fotó: Szeder László

47 komment

Címkék: politika kettős állampolgárság Magyarország Szlovákia


A bejegyzés trackback címe:

https://globalgoritmus.blog.hu/api/trackback/id/tr64906407

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

flamer 2012.11.15. 00:09:06

Azt a kérdés a nagy fejtegetésben valahogy elsikkad az a kérdés, hogy a nemzeti öntudatból hogy a fenébe következik a gazdasági fellendülés, ugyanis a kettő közötti kapcsolat baromira nem nyilvánvaló.
Mert nekem úgy tűnik, hogy a jelenlegi politikai vezetés nagyon nyomja a nemzeti öntudatot, aztán a gazdaság mégis zuhanórepülésben van.

Single_Side 2012.11.15. 01:03:16

Reggel óta nincs hozzászólás? A Dél-Amerikában őshonos állatkerti jószágok vemhessége szintű témák sajnos tényleg jobban érdeklik az embereket...

Marengoo 2012.11.15. 01:32:45

Szerintem is a prosperitást kellene inkább szem előtt tartani, mert egy intenzíven fejlődő magyar gazdaság kisugározná ezt a prosperitást a környező magyarok lakta területekre is.
Amíg ez nincs marad a nemzeti szín szalag. Mondjuk a kommunista időkhöz képest ez se kevés.

Mystes 2012.11.15. 03:07:00

Mit jelent az, hogy "megbonthatatlan európai rend"? Ha jól tudom, a 2. vh egy terrorisztikus "rendet" kényszerített Európára, ami azóta már megbomlott. Elsősorban a magyaroknak köszönhetően.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.11.15. 03:44:37

Az egyesülő Európában nem erőltetném se a szlovák, se a magyar állampolgárságot.

Legyünk mindannyian európai polgárok!!!

lujo22 2012.11.15. 05:27:08

"Mindenesetre fogadjuk el, hogy a magát nemzetinek hazudó FIDESZ kizárólag belpolitikai haszonszerzésből lovagolta meg a kettős állampolgárságot. Elég, ha ORBÁN VIKTORra gondolunk.

"Az utóbbi évtized folyamatos magyar gazdasági lejtmenete lehetőséget kínált északi szomszédunknak, hogy belépjen abba az űrbe, ami lecsúszásunk eredményeként keletkezett. Sajnos látnunk kell, hogy az erős nemzeti alapokon nyugvó Szlovákia képes volt arra, amire mi nem. Látva hazánk önazonosságának visszanyerése érdekében tett lépéseit, félnek attól, hogy feltámad egyfajta magyar „romantika”, ami gazdasági következményeket is magában hordozhat."
Ez is bizonyítja, h azokban az országokban, ahol magas az életszínvonal, jól működik a gazdaság, fütyültek a kettős állampolgárságra. Nem igazán volt igény a kettős állampolgárságra, Ausztriaából Szlovéniából, és lassan Szlovákiából is csak inkább az idősek váltják ki. Még nagyobb az érdeklődés Romániból, Szerbiából, és akárhogy csűrik csavarják, van némi gazdasági mögöttes szándék, ha bár a lehetősége ma már egyre kisebb, a dolog mögött.

Iza Béla (törölt) 2012.11.15. 05:29:43

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Ettől félnek is a "nagy" nemzetállamok. Még a végén lesz lombard, szász, vallon, breton, bajor, sváb, stb. Nálunk meg természetesek a nemzetiségek, talán azért is, mert volt egy XVI. századi Erdély, meg annyira nem is volt alkalmunk és lehetőségünk kiirtani azokat, akik az országban laktak. Annyira nem volt nagy a magyarok népszaporulata, hogy be tudják népesíteni az országot.
Érdekes, hogy ezek a nagy nemzeti ellentétek nemzetközi szakmai társaságban órákon belül feloldódnak, valahogy ott inkább a hasonlóságok keresése folyik. Ez csak úgy lehet, hogy a nemzetiségi kérdés szervezett és erőltetett politikai játszma.

Balt 2012.11.15. 08:06:54

"A második Orbán-kormány talán legvitatottabb külpolitikai vonzatú, valójában belpolitikai párbeszédet is meghatározó lépése a határon túli magyarok számára biztosított kettős állampolgárság intézménye volt."

Ezt vitatnám. :) Maga a kettős áp.-sági törvény kvázi egyhangúlag, 3 ellenszavazat mellett ment át a szavazáson. (Még akkor is, ha esetleg a társadalomban még ma is nagyobb a fenti <1%-nál a "23 millió román"-ozók aránya.)

Sajnálatos, hogy nem ebben a mederben folyt tovább a (kül)politika, bár talán a legkevésbé kikezdett-kikezdhető elv pont ez.

Balt 2012.11.15. 08:12:13

"A Monarchia nemzetiségei, akik közül több, sajnos joggal érezhette magát hátrányos helyzetűnek, kapva-kaptak az alkalmon, hogy a vesztes háború számukra a nemzeti önrendelkezés kezdetét jelentse."

Talán nem minden tanulság nélküli:

Apám liberális volt. Monarchisták voltunk, de az alkotmányos kormányzás, a konstitucionalizmus, a szabadságjogok és a demokrácia pártján is álltunk. Ne felejtsük el, hogy Ausztriában az általános szavazati jogot már 1907-ben bevezették. Ez egy nyugati típusú birodalom volt, éppen átalakulóban, amikor az első világháború kitört. Ami miatt nosztalgiát érzek, és ami azóta elveszett, az egy óriási tér gazdasági és kulturális egysége. Ami később Lengyelországgá, Csehszlovákiává, Magyarországgá, az Erdéllyel növelt Romániává, Horvátországgá stb. vált, valaha egy ország volt. Útlevél, sőt személyi igazolvány nélkül utazhattunk Krakkóba, Triesztbe. Külön engedély nélkül költözhetett az ember Prágába, Zágrábba vagy Budapestre.

Ez valamiféle előképe volt annak, ami felé most haladunk az Európai Közösség megteremtésével. A rosszindulatú propaganda, amely az első világháború óta uralta Nyugat-Európát, összemosta az Osztrák–Magyar Monarchiát a cári birodalommal. Úgy beszéltek az Osztrák–Magyar Monarchiáról, mint a népek börtönéről. Pedig nem a népek börtöne volt, hanem a népek családja. Egy család, amelyben egyesek felnőttebbek voltak, mint mások, egyeseknek több joga volt, mint másoknak – kétségtelen. Az osztrákoknak és a magyaroknak több joguk volt, mint a horvátoknak és a szerbeknek, de a horvátok, a szerbek, a románok és a szlovákok olyan autonómiát élveztek, amelyről manapság csak álmodni lehet. Volt saját irodalmuk, kultúrájuk, iskoláik, egyetemeik. A saját családomban még az eredetileg létező magyar nyelv is megszűnt, és olasz vagy horvát unokatestvéreimmel a német volt a közös, nemzetközi nyelvünk. Beszéltem egy kicsit csehül és horvátul is, de mindannyiunk második nyelve a német volt. Így hát a német majdhogynem anyanyelvem.

beszelo.c3.hu/cikkek/a-masodik-szamu-ellenseg

csabakirályfi 2012.11.15. 08:19:51

"Annál is inkább, mert a kettős állampolgárság intézménye nem egyedülálló, sőt teljesen elfogadott a mai politikai berendezkedések életében."
Nem a kettős állampolgársággal van a gond, hanem a megszerzés módjával. Az állampolgár nem az államalkotó nép fia, hanem az állam polgára. Ha nem lekik ott, miért polgár? Ha nem lakik ott, nem magyar? Vagy azért magyar, mert ott lakik?
Miért maradt ki Ukrajna?
"Azt, hogy a Benes-dekrétumokat nem helyezték hatályon kívül; azt, hogy afrikai fél-állami státuszban lévő területeket meghazudtoló nyelvtörvényt fogadtak el; vagy, hogy embereket fosztanak meg állampolgárságuktól (saját alkotmányuk rendelkezéseivel ellentétesen), azt minősíteni sem kívánom."
Amikor a törvényt hozták, ment a duma ezerrel: ez magyar belügy, a szlovákok ne pofázzanak bele. A szlovák törvények? Azok nem szlovák belügy? Valahol mindig kilóg a lóláb? Nekünk mindig többet szabad, mint a szőröstalpúaknak?

Balt 2012.11.15. 08:19:57

Összességében: köszönöm, nagyon kellett egy ilyen blog, mert különben hajlamosak lennénk (magam is) azt hinni, hogy minden "szlovákiai" "magyar" olyan, mint Csehszlovák kém, a dotoho.blogger... (Lehet, hogy magával az ottani blogposztok zömével összhangban nyílt provokáció az állandó beemelése a "fősodorba", de hogy kontraproduktív, abban biztos vagyok.)

Fermentátor · http://fermentator.hu/ 2012.11.15. 08:26:23

"Mi az oka hát, hogy a szintén uniós Szlovákia ilyen szigorúan, elutasítóan viszonyul a történtekhez?

A választ nem tudom, "

Szerintem egyértelmű. Az említett államok közül egyedül Szlovákia az, amely a magyar határ mentén egy tömbben élő, lakóhelyén abszolút többséget mutató magyar nemzetiséggel rendelkezik. Ergo: leginkább ők tarthatnak egy esetleges revíziótól. Hiszen, ha a magyar határ mentén, egy tömbben és többségben nem egyszerűen magyar nemzetiségű, hanem magyar ÁLLAMPOLGÁRSÁGÚ lakosok élnek, felmerülhet a kérdés: az adott terület vajon miért is Szlovákia, miért nem Magyarország része?
Úgy értem, ez egy lehetséges gondolatmenet az ottani kormányzat részéről.

Gazuzem 2012.11.15. 08:28:37

Nagyon felületes írás, amely nem foglalkozik azzal a nem elhanyagolható ténnyel, hogy az akkori MKP, élén Csáky Pállal szinte naponta kérték a magyar kormányt, hogy várjon három-négy hetet az állampolgársági törvény megszavazásával, mert Szlovákiában választási kapmány volt. Mivel Fico elvesztette az akkori választásokat, utána már nem lett volna lehetősége ellentörvényt hozni.
Azért is bosszantó Orbán sietsége, mivel a törvény csak több, mint fél év után lépett érvénybe.

mikorkakalman 2012.11.15. 09:16:13

"Amíg a fentiek fennállnak, addig egyedül a remélhetőleg független, átpolitizáltságtól mentes szlovák bírósági rendszerben bízhatunk."

Mármint abban a bírósági rendszerben, amelyik felmentette a magyarokat gyalázó Ján Slotát azzal az indoklással, hogy "csak a hazáját védte"? Amelyik 33 ezer eurós kártérítés megfizetésére kötelezte Durayt, amiért az fasisztának nevezte Slota pártját? Amelyik már évek óta asszisztál Malina Hedvig kálváriájához? (és még sorolhatnám...)

Na ne nevettess. :))

mikorkakalman 2012.11.15. 09:17:31

@Balt: "Csehszlovák kém" nem felvidéki magyar, hanem budapesti, aki tud szlovákul.

Fermentátor · http://fermentator.hu/ 2012.11.15. 09:17:57

@csabakirályfi: Hasonlóan könnyen szerezhető meg, szintén a "nép fia" módon a román, a horvát, a portugál vagy éppen pont a szlovák állampolgárság is!

A szlovák törvény az valóban szlovák belügy. Annyira, amennyire pedig a magyar törvények magyar belügynek számítanak. Ezért is volt fura mikor Szlovákia a magyar állampolgársági törvény megváltoztatását akarta.

Csucsundra 2012.11.15. 09:18:32

A legszomorúbb,hogy az említett fasisztoid intézkedésekkel együtt(nyelvtörvény,alkotmányellenes állampolgárság-elvétel,Benes-dekrétum) egy ilyen ország nem csak hogy felírhatja a szerencsétlen útlevelére,hogy "Európska Únia", de még példaképnek is állítják mások elé.... Mondjuk ,amíg ez EU-t egy maoista kommunista vezetheti,nem is várhatunk mást...

Csucsundra 2012.11.15. 09:20:45

@Fermentátor: A román állampolgárság már valahol 2000 körül sima kérésre megadatott bárki moldávnak,aki kérte. Nem volt csinnbumm-cirkusz,népszavazás, semmi. Már pár éve adták az állampolgárságot,mikor erdélyi magyarként tudomást szereztem a tényről, annyira természetes módon, és fű alatt ment a dolog...

mikorkakalman 2012.11.15. 09:27:25

@csabakirályfi: Azért tegyünk már különbséget, ember! A kettős (többes) állampolgárság egy világ- és uniószerte elfogadott és alkalmazott intézmény, a Benes-dekrétumok meg egy kollektív bűnösség elvét alkalmazó, diszkriminatív, soviniszta törvény.

Muad\\\'Dib 2012.11.15. 09:29:26

@csabakirályfi:
Teljesen szlovák belügy lenne, ha nem egy kisebbségre hegyezték volna ki a kettős állampolgársági törvényt. Mint mondjuk Ausztria, ahol egyszerűen nem létezik az intézmény. Azonban Szlovákia esetében kizárólag magyarokkal szemben készítették/alkalmazzák, a szlovák-cseh kettős állampolgárokkal szemben nem. Innentől kezdve pedig egyáltalán nem magánügy.
A Benes-dekrétumok pedig semmiképpen sem számítanak magánügynek ugyanis rengeteg Szlovákia által elfogadott irányelvet sértenek. A magyar kettős állampolgárságról szóló törvényre ez nem igaz, sőt számtalan európai országban van hasonló.
Szóval kellene kicsit tájékozódni az ilyen kijelentések előtt.

mikorkakalman 2012.11.15. 09:33:27

@Csucsundra: Arról is sokan elfeledkeznek, hogy Szlovákia 1998 és 2006 között hajszálra ugyanolyan módon és ugyanolyan feltételekkel adott állampolgárságot a határon túli szlovákoknak, mint amit most annyira hisztérikusan ellenez magyar részről.

mikorkakalman 2012.11.15. 09:36:52

@Muad\\\'Dib: "Azonban Szlovákia esetében kizárólag magyarokkal szemben készítették/alkalmazzák, a szlovák-cseh kettős állampolgárokkal szemben nem."

Mondjuk ebben tévedsz. A mai napig sokkal több szlováktól vették el az állampolgárságát, akik nem a magyar, hanem valamilyen más állampolgárságot vettek fel. Azoktól is, akik a csehet.
Tulajdonképpen már kezdik kapiskálni, hogy egy jó nagy ön-tökönrúgást is elkövettek ezzel a törvényükkel, a közeljövőben állítólag valamiféle enyhítés is várható.

csabakirályfi 2012.11.15. 09:49:04

@Muad\\\'Dib: Tájékozódni? Kettős állampolgárként? Tőled? Viccesek vagytok. Szlovákia? Újra kérdezem: Ukrajna?!

Muad\\\'Dib 2012.11.15. 09:51:37

@mikorkakalman:
Lehetséges, hogy tévedtem ebben. Anno még ezt olvastam ezzel kapcsolatban, nem tudom jelenleg ez a módosítás hogy áll:
"A két nemzet "hosszú évekre visszatekintő történelmi, kulturális és családi kapcsolataira" hivatkozva tenné elérhetővé a cseh-szlovák kettős állampolgárságot a belügyi tárca. A magyart nem..."
bumm.sk

Anti Anyag (törölt) 2012.11.15. 09:51:59

Egyetértek. Azt sem tartom kizártnak, hogy Szlovákia (mások mellett) anyagilag hazai "magyar" liberálisokat, baloldaliakat támogat, illetve a szlovák titkosszolgálat Mo-n egészen aktív.

Muad\\\'Dib 2012.11.15. 09:53:10

@csabakirályfi:
Mi köze ahhoz Ukrajnának, hogy a Benes dekrétumok abszolút ellentétesek minden modern eszménnyel, valamint ahhoz, hogy a szlovák nyelvtörvény szintén szembemegy a normális európai gyakorlattal?

csabakirályfi 2012.11.15. 09:53:18

@mikorkakalman: Igen, olvasd el Fico interjúját a nolon. Lehet majd kettős állampolgárság, ha ott él. Abban az államban, amelyiknek még a polgára akar lenni a szlovák mellett. Ez az európai, nem a román-moldáv meg kitudja még milyen egyéb. Az osztrákot is meglesném, mert az unió nem nagyon szereti a monolit állampolgárságot.

csabakirályfi 2012.11.15. 09:56:11

@Muad\\\'Dib: Kavarsz. Ukrajnában sem díjaznak kettős állampolgárságot, így kerül ide. A Benest beszéljétek meg a németekkel, ők érdekeltek még benne.

csabakirályfi 2012.11.15. 10:00:17

Ja, és ez: "A rossz emlékek és a kölcsönös sérelmek azonban felnagyítják a pusztán gesztusértékű törvényt." szimplán nem igaz. A választójogtól kezdve nem pusztán gesztusértékű.

mikorkakalman 2012.11.15. 10:05:19

@Fermentátor: Ez a kérdés most is jogosan felmerül, számomra pl. egyáltalán nem logikus, hogy félmillió, jobbára tömbben élő magyar őslakos miért egy idegen ország határain belül él. Mondjuk ki nyíltan: ezt a helyzetet a történelem folyamán mindig megszállásnak nevezték. A helyzet abnormalitásával tisztában vannak a szlovákok is, ezért igyekeznek mindent megtenni a magyarok lakta területek szlovák telepesekkel való felhígításával (mellesleg igen sikeresen, csak erről kevesebbet hallani), irányított asszimilációval, az önrendelkezés kategorikus elutasításával, és ezért ellenzik annyira a kettős állampolgárságot is. Tény, hogy erre a folyamatra sajnos nagy hatással van az anyaország gazdasági hanyatlása az elmúlt években, ezért nem csoda, hogy a felvidéki magyarság aránya az utóbbi húsz évben 10,7%-ról 8,5%-ra csökkent, és ezért lehet sikeres egy asszimilációt gyorsító hibridpárt, Bugár Béla Most-Hídja.

Muad\\\'Dib 2012.11.15. 10:05:54

@csabakirályfi:
Mi nem vagyunk érdekeltek a Benes-dekrétumokban, csak a németek? WTF? Ez valami alternatív történelem lehet, amit te ismersz. A németek pedig köszönik szépen velünk együtt tiltakoznak ellene folyamatosan. Lichtenstein 2009-ig pont emiatt nem volt hajlandó elismerni Szlovákia és Csehország függetlenségét.
Ukrajna pedig mostanában fogadta el a kettős állampolgárság eltitkolásának büntetését. Másrészt Ukrajna nem tagja az EU-nak, így sok mindent velük nem tudunk csinálni, a demokratikus állapotai az országnak pedig "közismertek".

mikorkakalman 2012.11.15. 10:06:36

@Muad\\\'Dib: Jelenleg kb. így: "A szlovák állampolgársági törvény módosítása óta 296 személy, ebből 134 férfi és 162 nő veszítette el állampolgárságát. Többségük - 149 személy - a cseh papírok megszerzése miatt kényszerült erre a lépésre, huszonöten kaptak magyar papírokat."

kitekinto.hu/karpat-medence/2012/07/17/eddig_296-an_veszitettek_el_szlovak_allampolgarsagukat/

mikorkakalman 2012.11.15. 10:15:32

@csabakirályfi: Egyrészt, tudjuk jól, hogy a határon túli magyarság egy sajátos helyzetben van, gyakorlatilag milliószám él az anyaország határain túl egy tömbben a saját akarata ellenére (sosem kérdezték meg őket, melyik államban akarnak élni), ezért esetükben a magyar állampolgárságnak inkább lélektani semmint gyakorlati oka és haszna van.
Másrészt, maguk a szlovákok is lehetővé tették a lakhely nélküli állampolgárság megszerzését több éven keresztül. Nagyon sok külföldi szlovák élt is ezzel a lehetőséggel, holott ők jobbára saját akaratukból távoztak az országból.
Harmadrészt, a szlovák alkotmány kimondja, hogy senki nem fosztható meg a szlovák állampolgárságától akarata ellenére.

mikorkakalman 2012.11.15. 10:20:32

@csabakirályfi: Nem pusztán gesztusértékű, de a választójog a magyar belpolitikára van hatással, nem pedig arra az államra, ahol a kettős állampolgár él.

csabakirályfi 2012.11.15. 10:27:59

@mikorkakalman: Igen, a sajátos helyzet fennáll náluk. Ezt ismered?
"5/A. § (1) A Magyar Köztársaság Elnökéhez címzett írásbeli nyilatkozatával - a nyilatkozattétel napjától - megszerzi a magyar állampolgárságot az a személy:
a)

akit a külföldön tartózkodó egyes személyeknek magyar állampolgárságuktól való megfosztásáról szóló 1947. évi X. törvény és az 1948. évi XXVI. törvény, a magyar állampolgárságról szóló 1948. évi LX. törvény, illetve az állampolgárságról szóló 1957. évi V. törvény alapján a magyar állampolgárságától megfosztottak, továbbá az, aki a Magyar Köztársaság Kormányának 7970/1946. ME rendelete, a 10.515/1947. Korm. rendelet, a 12.200/1947. Korm. rendelet alapján veszítette el magyar állampolgárságát, valamint az, akinek magyar állampolgársága 1947. szeptember 15. és 1990. május 2. napja között elbocsátással szűnt meg, feltéve, hogy a nyilatkozó a magyar állampolgársága megszűnését követően nem folytatott a Magyar Köztársaság nemzetbiztonsági érdekeit sértő tevékenységet;"
Ezt 2001-ben tette ilyenné az akkori kormány. Miért nem lehetett beletenni azt, hogy 1920/46-ban elcsatolással vesztette el az állampolgárságot? Ja, és Wass Albert miként lett magyar állampolgár? Szóval lehetett volna kicsit kevésbbé a szomszédokat irritáló módon csinálni, csak tán nem lett volna olyan "harcos".

mikerbiker 2012.11.15. 10:32:40

Én nem szeretném ha Magyarország olyan lenne mint bezzegszlovákia.Okoskodóknak és kétkedőknek ajánlom:
lokomatutit.blog.hu/

csabakirályfi 2012.11.15. 10:40:30

@mikerbiker: Pedig ha olyan lenne, akkor visszajöhetnél. Gondolom, állampolgárságot se kellene kérned...

mikorkakalman 2012.11.15. 10:58:12

@csabakirályfi: Semelyik szomszédot nem irritálja Szlovákián kívül. Még az EU-n kívüli és demokrácia szempontjából erősen megkérdőjelezhető Ukrajna sem reagált olyan hisztérikusan, mint a velünk egy gazdasági és katonai tömbben lévő Szlovákia. Magyarországot sem irritálta, amikor Szlovákiában évekig hajszálra ugyanilyen állampolgársági törvény volt érvényben.

csabakirályfi 2012.11.15. 11:11:17

Ha az ember elgondolkodik az I. bécsi döntésen, akkor látni véli a fokozott szlovák irritáció okát. De el kellene ezzel együtt gondolkozni az MKP vs. Híd szereplésén a választásokon.

mikorkakalman 2012.11.15. 11:12:24

@mikerbiker: Bár én sem értek egyet a "Szlovákia mindenben jobb mint Magyarország" c. idióta baromsággal, attól még azért a blogodban oltári nagy baromságokat írsz, barátom!

Anti Anyag (törölt) 2012.11.15. 11:28:01

Tudomásul kellene venni, hogy egyes "kollégiáink" kizárólag akkor lennének érzékenyek a Benes dekrétumok általi problémára, ha a résztvevőkről bebizonyosodna valamiképp, hogy zsidók.

Akkor persze hihetetlenül megnőne az érzékenységük.

Anti Anyag (törölt) 2012.11.15. 11:29:21

@mikorkakalman: Le kellene írnod, melyek azok, mert így inkább te tűnsz nagy arcúnak.

Muad\\\'Dib 2012.11.15. 11:33:10

@csabakirályfi:
Az irritáció és az abnormális viselkedés között azért van egy elég széles sáv. Ha esetleg a szlovákok felfognák, hogy sokkal több olyan közös pont van a történelmünkben, mint olyan, ami szétválaszt minket, akkor lehet nem viselkednének ilyen irracionálisan, és esetleg a kapcsolatok szorosabbra fűzésének az esélyét látnák a kettős állampolgárságban is. Az ugyanis, hogy nálunk is van egy szélsőséges tábor, aki tankkal menni oda, meg náluk is egy, amelyik ugyanezt csinálná visszafelé, nem ok arra, hogy ők államilag is átvegyék ezt a stílust.

mikorkakalman 2012.11.15. 11:43:45

@csabakirályfi: Az I. bécsi döntés gyakorlatilag etnikailag tiszta területeket csatolt vissza Magyarországhoz. Azon érdemes elgondolkodni, hogy a nagyhatalmaknak miért érdeke mégis mesterségesen feszültséget fenntartani Közép-Európában. Mert a határon túli több milliós magyar kisebbségek mindaddig feszültségeket fognak generálni, amíg teljesen nem asszimilálódnak.

Fermentátor · http://fermentator.hu/ 2012.11.15. 11:48:45

@mikorkakalman: A nagyhatalmak érdeke a stabilitás. Ebbe pedig feszültségoldásként inkább belefér az asszimiláció, mint a határmódosítás.
Ez valahol érthető is - mégha fájó is számunkra.

csabakirályfi 2012.11.15. 12:03:52

@mikorkakalman: Úgy van. Tehát egyrészt nyilván méretesebb disznóság történt arrafelé Trianonban, másrészt talán Szlovákia az az ország, ami leginkább egybeesett a Magyar Királysággal, különösen, hogy elvált Csehországtól. Szóval nekik kell kicsit pedálozni azért, hogy miért is úgy történt, ahogy. Pláne, hogy egyes magyar hazafiak Dunaszerdahelyre járnak meccsre (Muad\\\'Dib, biztos tudsz arról, hogy a szlovákok jöttek hasonló attitüddel Magyarországra).
süti beállítások módosítása