Ahogy sok nyugat-európai gondolkodó – akik szellemi elődjeiről már Czeslaw Milosz megállapította, hogy nem élték át azokat a 20. századi történelmi tapasztalatokat, amelyek ítéleteik és gondolati beidegződéseik viszonylagosságára tanítanak[1] – térségünkkel, a "Közép-Kelettel"[2] kapcsolatban, lám, időről időre mi is "aggodalmaskodunk" egyes nyugat-európai történések miatt. Konkrétan a civilizációk (vélt) összecsapása miatt, amelynek a helyszíne Nyugat-Európa, ezúttal Woolwich.
Mint valami mindent eldöntő, élet-halál küzdelem a Szabad Népek és a gonosz Sauron között.
Muszlimok aránya Európában és közvetlen környezetében
Csakhogy az fantasy műfaj, és a nagy kép egészen mást mond. Nyilván nem fordul meg a cikkírók fejében az, hogy egy felmérés szerint egy pakisztáni (hamár az absztrakt kategorizálást tesszük meg a vita alapjává) egy tavalyi felmérés szerint inkább érzi magát britnek, mint egy "fehér," vagy, hogy ha már „muszlim-sport az autógyújtogatás,” abban osztanak-e olimpiai aranyat, ahogy azt Mo Farah muszlim származású, brit színekben induló, többszörös olimpiai bajnok címvédő hosszútávfutóval történt szintén tavaly?
Meg kellene érteni, hogy már az alapbeállítás is tévedés. Nem egy keresztény-szekuláris Európa paradigmája áll szemben egy azt fenyegető iszlámmal, hanem az ábrahámi világvallások tradícióin[3] is nyugvó civilizációt felváltó, jólétinek is nevezett fogyasztói társadalmak[4] ütköznek marginalizálódott egyénjeikkel.
Történelmileg, Európa képzeletbeli identitása egy keresztény népekből álló laza halmaz volt, amelyet a déli, vagy keleti határokon túli muszlimokkal szemben határoztak meg.[5] Ezek a történelmi formációk eredményezték azt a régi-régi mítoszt, hogy a muszlimok valamiféle „kívülállók” Európában, akiknek a helye a Közel-Kelet, Ázsia, vagy Afrika.
A római nagymecset, amely Európában a maga nemében a legnagyobb
"Európa népei évezredeken át folytattak véres háborúkat, amíg kialakultak a mai határok. A földnek, amelyet ma egy nemzet magáénak mond, minden négyzetméterét vér öntözte, azért, hogy ma az ott élők azt mondhassák rá: a miénk" – írja a Mandiner május 28-án megjelent tárcacikke. Tisztelt Szerző! Ezen a helyen emlékeztetném rá, hogy annak a bevándorlási hullámnak – amelyet a nyugati „civilizáció-halál víziójának” okaként láttat –, a megjelenése épp ezeknek a véres háborúknak köszönhető, konkrétan annak a munkaerőhiánynak, amely a világtörténelem két legpusztítóbb háborúja nyomán fellépett! (Zárójelben jegyezném meg, hogy még sem lehetett az a civilizáció sem annyira fejlett, sem annyira egységes, amelyből kiindulva mindaz, a világégésektől a totalitárius rendszerekig, lejátszódott, kis híján elpusztítva nemcsak önmagát, de az egész világot is).
Egy boszniai muszlim, akinek az ősei a 15. század óta él a Drina mentén, ugyanúgy felsorakoztathat történelmi érveket "európai származásának" igazolására, mint adott esetben egy moldáviai. Oké, de egy ma Franciaországban élő algériai nem – jönne a válasz, ami, bár nem értek vele egyet, de már előrébb visz: így vagy úgy, de elkezdjük belátni, hogy érdemes az egész témát differenciáltan megközelíteni.
Mo Farah brit hosszútáv futó Európa-bajnoki győzelme 10 000 méteren, Barcelona, 2010. Eredeti kép: erki.nl
Ha már Bosznia és ha már középkor: az olyan muszlim polihisztorok, mint az optikus Alhazen (Ibn al-Hajszam), és Johannitus (Hunajn Ibn Iszhák al-Ibádi), az orvostudományokban (is) élenjáró Avicenna (Ibn Szína), a sebész az-Zahráwí, a mérnök al-Dzsazarí, a repüléssel foglalkozó Abbász ibn al-Firnász, a csillagász al-Bírúní, a filzófius Averroes (Ibn Rusd), a térképész al-Idriszí és mások munkássága többel járult hozzá az emberiség fejlődéséhez, mint amivel legtöbbünk a 21. század elején valaha is fog - mindez az általános műveltség kontextusa. Röviden talán arra viszont érdemes emlékeztetni, hogy az algebra és a kémia szavaink arab eredetűek. A sors (vagy az anyag) iróniája, hogy a fejlődés és harmónia dogmáira felesküdött, kulturális fundamentalista iszlámkritikusok épp erről szoktak elfeledkezni.
A muszlim polihisztorok a középkorban, és a muszlim bevándorlói hátterű vendégmunkások[6] a 20. század második felében egyebek mellett egyben biztos, hogy hasonlítanak: részben ők tették azzá Európát, ami. A fejlett világ részévé, a történelem során időről időre talán vezető erejévé is.
Az emberi szem Hunajn ibn Iszhák szerint (a kézirat 1200 körül készült)
Woolwich bármennyire is kísért és Huntingtonért kiált, mindenekelőtt igazságügyi és büntetés-végrehajtási kontextus. A tettesek egy része már kézre került, „hang ’em high.”
Hogy toleráljunk-e valamit, aminek az egészére magától értetődően nem mondható el az, hogy intoleráns - hiszen akkor a párját ritkítóan gazdag kulturális örökséget hátrahagyó Kordóvai Kalifátus[7] történelmi tapasztalatait is teljesen figyelmen kívül hagynánk –, Lessing Bölcs Náthánja – hiszen a Felvilágosodás eszméire méltán vagyunk büszkék – talán azt mondaná, hogy igen.
Az Alhambra a spanyolországi Granadában. Eredeti kép: comakut
Bár biztos jóval szexibb a téma, mint a globális felmelegedés, a hidegvér ebben a kérdésben szintén nem árt. Eurábia rémképe demográfiai tényszerűségeknek és tragikus események tágabb kontextusba helyezésének egymásra csúsztatása, amely történhet manipulatív szándékkal, (látens?) kultúrrasszizmusból, vagy üldözési mániából. Bármennyire is figyelemfelkeltő az eredmény, nem szabad elfelejtenünk azt, hogy az antiszociális, ad absurdum terrorista egyéneket jóformán minden közösség kiveti magából, így a legtöbb muszlim muszlim populáció is[8] (hiszen érdemes differenciáltan megközelíteni magát a hipotetikus ummát is), kivéve az iszlám fundamentalistákat, persze. A gyűlölet-spirál csak nekik kedvez, hiszen társadalmi bázisukat a jelen formázza.
Az iszlám és a Nyugat állandó konfliktusa, ami az iszlám erőszakos jellegét kihangsúlyozó interpretációból következik, ugyanolyan toposz és csúsztatás,[9] mint a két civilizáció békés, szimbiotikus együttélése. A valóság ettől sokkalta összetettebb. Egy azonban biztos: provokációk semmivel nem hozzák közelebb a civilizációkat, hamár dichotomiákban gondolkodunk. Rajtunk, a valóságot konstruáló írástudókon is múlik, hogy hogyan tovább.
Szerző: Iványi Márton
Al-Idríszí világtérképe 1154-ből,a korabeli világ talán legfejlettebb útmutatója. A déli irány a térkép tetején van.
[1] Czeslaw Milosz: A rabul ejtett értelem. Európa Könyvkiadó, Budapest, 2011. 52.
[2] (Ebben az esetben Közép–Kelet-Európáról van szó)
[3] A nyugati/európai kulturális önértelmezésben lényegi változást hozó felvilágosodás és a reneszánsz az iszlám és a hellenizmus közötti igen szoros kölcsönhatások révén fejlődött ki. Nem mondjuk, ahogy azt Gustave Le Bon teszi talán túlzással, hogy az, hogy egyáltalan vannak ismereteink az antikvitásról, az kizárólagosan az iszlám civiláziciónak köszönhető, ám Herman de Ley: Imagining the Muslims in Belgium: "Enemies from within" or "Muslim Fellow-Citizens"? esszéje nyomán azon a véleményen vagyunk, hogy az európai (nyugati) civilizációról zsidó-keresztény-muszlim civilizációként kell és érdemes beszélni.
[4] "A világ szabadságot hirdetett - írja Dosztojevszkij már a 19. század második felében - és azt mondja: ha vannak szükségleteid, ne félj őket kielégíteni, sőt gyarapítsd is őket. És mi az eredménye ennek a szükségletek növelésére irányuló jognak? A gazdagoknál az elkülönülés és a lelki öngyilkosság, a szegényeknél pedig a gyűlölet és a gyilkosság, mert jogokat ugyan adtak nekik, de a szükségletek kielégítésének eszközeit még nem mutatták meg.” (Dosztojevszkij: A Karamazov testvérek. Európa Könyvkiadó, Budapest, 1975. 409.)
[5] Nem egyébről van szó, mint az iszlám kultúra szöges szembeállításáról egy olyan Európa/Nyugat-paradigmával, amelynek markánsan újradefiniált hagyományaiból részben kitörlődött minden orientális eredetű, és amelynek téves önmeghatározáson nyugvó "eurocentrizmusa" részben a "Kelet" ellenében, egy nyugati Kelet-kép kialakításával egyidejűleg jött létre (Edward Said).
[6] Azon arctalan muszlim milliók nevében, akik teljes anonimitásban - hiszen rendre megfeledkeznek róluk, előtérbe tolt és tematizált terrorista vagy antiszociális "társaikkal" ellentétben - derék és szorgalmas munkaerőként rengeteget tettek azért, hogy Nyugat-Európa gazdasági fejlődése felgyorsuljon, kikérjük magunknak azt az állítást, hogy a muszlimok pusztán egy veszélyforrás volt mindig is, amely mintegy megmételyezi hibátlan öreg kontinensünket. Empirikusan igazolható, hogy a (muszlim) bevándorlás nemcsak serkentőleg hatott a gazdasági növekedésre, hanem annyiban is előnyösnek bizonyult, hogy a (muszlim) vendégmunkások a hazai lakosság által mind kevésbé preferált munkatevékenységeket (hulladékgyűjtés, fizikai munkák, stb.) is ellátták.
[7] A Kordóvai Kalifátusra nemcsak a felekezetek közötti vallásos türelem és kozmopolita társadalom, hanem a kulturális szimbiózis is jellemző volt
[8] Az iszlám vallási előírások hierarchiájának álló Korán kimondja: „Ha valaki megöl egy emberi lényt anélkül, hogy [annak halála megtorlás lenne] valaki más [megöléséért], vagy azért, hogy az romlást [okozott volna] a földön, akkor az olyan mintha megölné az egész emberiséget…” (Korán 5:32).
[9] Az iszlámnak nemcsak egy vélt, erőszakos jellege van, de meg van benne a kizárólag önvédelemből folytatott erőszakra való buzdítás (Korán 2:190), a tolerancia (Korán 2:256, vagy 30:22), a népek ismerkedésének determinációja (Korán 49:13) és az általános emberi szolidaritás (a Banú Ádám, "Ádám törzse" vissza-visszatérő koráni címkére gondolunk, vagyis a közös eredet nyomatékosítására) is.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Zöldkabátos (törölt) 2013.06.02. 10:23:08
Egyébként hadd álljak egy kicsit a rossz oldalra is: azt nem tartom szerencsésnek, amikor az iszlám védelmezői az iszlám középkori eredményeire hivatkoznak aktuális kérdésekben. Mintha Orbán Viktor mellett Könyves Kálmánnal próbálnánk érvelni. Szerintem max a gyarmatosítások utolsó szakaszáig érdemes visszamenni az időben.