HTML

Glob-al-Goritmus

Friss topikok

  • Bicepsz Elek: Az USA demokraciat akart csak nem tetszik, ha nem arra szavaznak, akit o akar(egy iraki SZDSZ-re).... (2014.12.10. 11:34) Síita Szaddám?
  • szakor: Arrafelé nem ritka az ilyesfajta megoldás. 150 éve Palesztinában is csak hírmondóban vagy átutazób... (2014.07.31. 13:48) Egy civilizáció elpusztítása
  • Publius Decius Mus: Jó ötlet lenne, de a ballib most egymásnak fog esni. Erre van igény. (2014.04.08. 22:01) 3T, 3K és a „ballib-paradoxon”
  • Tuvalu: Lausanne 1923-as. Az 1920-as az Sevres volt. Amit felülírtak Lausanne-ban. Az persze lehet hogy a ... (2014.04.02. 13:28) Hogyan tovább Törökország?
  • tatyko: Szomorú, hogy egy hozzánk ennyire közel fekvő, történelmében is számtalan helyen kapcsolódó ország... (2014.02.14. 10:40) Boszniai állóvíz és a körök

Címkék

Abdelaziz Bouteflika (1) ACLU (1) Afganisztán (1) Afrika (1) al-Kaida (3) alapvető jogok (3) alapvető szabadságjogok (1) Aleppó (1) Algéria (3) Ali Abdullah Száleh (1) alkotmány (1) állampolgárság (1) Al Azhar (1) Al Jazeera (1) Amerikai Egyesült Államok (3) anarchia (1) Ankara (1) arab (8) Arab-Öböl (1) Arab Liga (1) arab tavasz (5) arab világ (5) Arab világ (1) asszír (1) átmenet (1) Ausztrália (1) Azerbajdzsán (1) Bahrein (2) banglades (1) Barack Obama (2) Bassár el-Aszad (4) Beitar Jerusalem (1) béke (1) Békés Márton (1) béketárgyalások (1) béketerv (1) Belfast (1) Benjamin Netanjahu (2) Big Brother (1) Biztonsági Tanács (1) blokád (1) Böcskei Balázs (1) Bosznia (1) Bouazizi (2) Breivik (1) Budapest (2) buddhista (1) Burma (1) burma (1) CERD (1) CIA (1) Címkék (4) Ciszjordánia (1) civilizáció (1) CSR (1) dákoromán kontinuitás elmélete (1) Damaszkusz (1) Dél-Amerika (1) Délkelet-Ázsia (1) demokrácia (10) Demokrácia (1) Depo-Provera (1) diktatúra (2) diplomácia (1) diszkrimináció (2) Doha (1) drónok (1) ECOWAS (1) Edward Snowden (1) éghajlatváltozás (1) Egyesült Államok (3) Egyiptom (5) egyiptom (1) elnökválasztás (2) előítéletek (1) El Général (1) embercsempészet (1) emberi jog (2) emberi jogok (7) ENSZ (6) Erdély (1) Erdogan (1) Észak-Afrika (1) Észak-Írország (1) Etiópia (1) EU (1) Eurábia (1) Európa (1) évforduló (1) Facebook (1) fajgyűlölet (2) Fatah (1) fejlődés (1) Fekete Szeptember (1) felvonulás (1) Fethullah gülen (1) fidesz (1) filozófia (1) Florida (1) fogamzásgátlás (1) Földközi-tenger (1) forradalom (3) fotó (1) francis fukuyama (1) Francois Hollande (1) FSA (1) fundamentalizmus (1) Gázai övezet (1) gazdaság (4) gazdasági növekedés (1) genocídium (1) George W. Bush (1) Gettysburg (1) globalizmus (1) Gyűlölet (1) Haaretz (1) Habermas (1) háború (1) háborús bűnök (1) hacker (1) hajószerencsétlenség (1) halálbüntetés (1) Hamász (1) Harlem Shake (1) harmadik világ (1) határon túli magyarság (1) határozat (1) hátrányos megkülönböztetés (1) helyhatósági vállasztások (1) himnusz (1) holokauszt (1) Hugo Chávez (1) humanitárisu katasztrófa (1) Huntington (1) HVG (2) illegális bevándorlás (1) illúzió (1) IRA (1) Irak (5) iraki háború (1) Irán (3) irodalom (1) ISIS (1) Iszlám (2) iszlám (5) iszlamisták (1) iszlamizmus (6) iszlamofóbia (2) iszlámvita (3) iszlám vita (1) Isztambul (2) Isztanbul (1) IT (1) Iványi (1) Iványi Márton (16) Izrael (8) J. F. Kennedy (1) Jemen (2) Jeruzsálem (1) Jobbegynes (1) jobbik (1) jog (3) jogosítvány (1) John Kerry (2) Jordánia (1) Jugoszlávia (1) Junta (1) jylland posten (1) Kaddafi (1) Kairouan (1) káosz (1) karikatúrák (1) Karthágó (1) Katar (1) katasztrófa (1) katolikus (1) kereszténység (2) kettős állampolgárság (1) Khamenei (1) Ki! (1) kiadatás (1) Kiotói jegyzőkönyv (1) királyság (1) klímaváltozás (1) Korán (1) környezetvédelem (3) Koszovó (1) Közel-Kelet (3) közélet (6) közösségi média (3) Krugovi (1) kultúra (3) Kurdisztán (1) kurdok (1) Kuvait (2) Lampedusa (1) lappok (1) Latin-Amerika (1) légicsapás (1) lehallgatás (1) Libanon (2) Líbia (3) lmp (1) lusztráció (1) Magyarország (2) magyar nyelv (1) Mahmúd Abbász (1) Mali (2) Málta (1) mandátumterület (1) Marokkó (2) Márton (1) Mediterráneum (1) mém (1) menedékjog (1) menekültek (2) menekültügy (1) mészárlás (1) Mitt Romney (1) Mohamed Murszí (1) Montesquieu (1) mszp (1) Muhammad Murszí (1) műholdas csatornák (1) München (1) muszlim (2) muszlimok (1) Muszlim Testvérek (2) Muszlim Testvériség (2) myanmar (1) nacionalizmus (1) nagyvállalatok (1) NATO (1) nemnövekedés (1) nemzetiségi ellentétek (1) nemzetközi (1) nemzetközi jog (8) neokonzervativizmus (1) neoliberalizmus (1) népirtás (2) Netanjahu (1) New York (1) női vezetés (1) nőjogok (1) Norvégia (1) NSA-botrány (1) Núrí al-Malikí (1) nyelvtörvény (1) NYPD (1) Obama (1) Öböl menti Együttműködési Tanács (1) Öböl Menti Együttműködési Tanács (1) oknyomozó újságírás (1) olaj (2) Olaszország (1) Olimpia (1) öntözés (1) Örményország (1) Oroszország (2) országgyűlési választások 2014 (1) Orwell (1) Oszmán Birodalom (1) Palesztina (6) Palesztin Nemzeti hatóság (1) Párizs (1) pedofília (1) peoples climate march (1) PKK (1) polgárháború (4) polgári házasság (1) politika (19) protestáns (1) radikálisok (1) Ramallah (1) rasszizmus (3) Rátkai Eszter (1) Recep Tayip Erdogan (1) Recep Tayyip Erdogan (3) Rendszerváltás (1) repüléstilalmi zóna (1) Rizana Nafeek (1) Rohani (1) rohingja (2) Románia (2) sajtószabadság (1) sam bacile (1) Sandy (1) saría (2) Sbeitla (1) schengen (1) Seres László (1) síita (2) Sousse (1) south park (1) Spanyolország (1) stabilitás (1) Svédország (1) Syriana (1) szabadságjogok (1) szabad piacok (1) Szabad Szíriai Hadsereg (1) Szaladdin (1) szalafita (3) Szaúd-Arábia (5) szekularizáció (1) szén-dioxod-kibocsátás (1) Szilvia királyné (1) Szíria (9) Szlovákia (1) szocializmus (1) szocio-gazdasági darwinizmus (1) szólásszabadság (3) szólás szabadsága (1) szolidaritás (1) szunnita (2) tagadás (1) Tahrír tér (1) Taksim (1) társadalom (1) technológia (2) technológiai fejlődés (1) telepek (2) telepépítések (1) terrorizmus (4) thaiföld (1) theo van gogh (1) Törökország (8) történelem (2) tóta w. árpád (1) tuareg (1) Tunézia (3) tunézia (1) tüntetés (1) tüntetések (1) turizmus (1) túszejtés (1) Tuzla (1) Twitter (1) UDF (1) UNFCCC (1) UNHCR (1) uránium (1) választás (1) válság (1) Vargas Llosa (1) vendégmunkás (1) Venezuela (1) VI. Mohamed (1) világtörténelem (1) világvége (1) víz (1) vízhiány (1) Vlagyimir Putyin (1) V for Vendetta (1) Wael Abbas (1) Woolwich (1) xenofóbia (1) Youtube (1) zavargások (1) Zöld Forradalom (1) Zubor Zalán (1) Címkefelhő

2013.01.19. 12:53 Glob-algoritmus

Cink Maliban

Állítólag François Hollande nem akarta belekeverni Algériát veszedelmes katonai kalandjába Maliban, és a vállalkozás fő célja az ország északi részét uralmuk alá vonó keményvonalas iszlamista csoportok elleni fellépés. Ám Algéria könnyen belesüllyedhet a mali futóhomokba, ha a franciák nem érik el céljaikat, vagy nem olyan gyorsan, ahogy azt remélik. Az országban állítólag terroristák vannak - de van ott más is. Cink, bauxit, gyémánt és uránium.

Könnyen lehet, hogy ha Nicolas Sarkozy Franciaországa át is vészelte a részvételével végbement líbiai beavatkozást két éve, amely hozzájárult Kadhafi ezredes rémuralmának megdöntéséhez, Francois Hollande Franciaországa - Algériához hasonlóan - nagy árat fizethet majd ezért a győzelemért. (Sarko mondhatta volna akár azt is, hogy „Après moi le déluge” - „utánam az özönvíz”„).

MALI01.png

Fegyveres milíciák Észak-Maliban

Most nem kizárólag az emberéleteket követelő, algériai túszdrámára gondolunk csütörtökön, és nem arra, hogy a szóban forgó fegyveres csoportok létszáma a beavatkozás miatt valószínűleg éppen most készül eleve megduplázódni. De arra sem, hogy a szövődmények alááshatják mindkét ország belső stabilitását, hiszen a francia kormány már most szigorú biztonsági intézkedéseket tesz a városokban, a repülőtereken és vasútállomásokon, várva az al-Kaida megtorló támadásait.

Hanem arra, hogy a sors iróniájaként azok a modern fegyverek, amelyek a Maliban és Algériában megjelent szélsőséges iszlamista fegyveresek, például az Anszáru’d-Dín (أنصارالدين, jelentése kb.: A vallás segítői) és a dzsihadista Mukhtár ben Mukhtár Front arzenálját képezik, éppen az előző francia elnöknek köszönhetően kerültek feltehetőleg előbb a nyugat-líbiai felkelőkhöz a Kadhafi elleni zintáni harcok során. Majd onnan a szélsőségesekhez, hasonlóan a korábban Kadhafi által vásárolt francia és orosz felszerelésekhez. Amelyek visszafelé is elsülhetnek.

MALI03.pngA francia légierő Eurocopter harci helikoptere. Forrás: David Monniaux

Francois Hollande az algériai túszdráma láttán igazoltnak látja a francia beavatkozást Maliban, mi több, nemzetközi jogilag is legitimnek. Ám úgy tűnik, felcserél ok-okozatot, és nem érti, hogy az intervenció egyenes következménye éppenséggel a jelen sorok gépeléséig több tucatnyi halálos áldozatot követelő túszdráma, amely aligha történhetett volna meg azelőtt, hogy a gall kakas elkukorékolja magát. Hogy arról, hogy a kirobbanó konfliktus közvetve, vagy közvetlenül destabilizálhatja az egész nyugat-afrikai partot, ne is beszéljünk. 

Arról viszont kellene, hogy a beavatkozás fő célja nem a terrorizmus elleni háború, hanem a francia érdekek védelme a Száhel-övezetben: Mali uránium-, arany-, olaj-, gyémánt-, cink-, mangán-, bauxit-, és vasérc-eldorádó, és sokaknak bántaná a szemét, ha e földi jót szélsőséges csoportok vonnák ellenőrzésük alá. Láttunk már a Malinál kevesebb természeti kinccsel rendelkező országokat is pusztító háború martalékaivá válni, épp egy évtizede akár, legalábbis, Sarah Palin, Alan Greenspan és maga Bush elnök szerint is, azt a háborút az olajért (is) vívták.

Az az algériai vezetés, amely korábban sikeresen ellenállt a francia és amerikai nyomásnak, hogy részt vegyen a szélsőséges iszlamisták elleni harcban és a mali kormány megsegítésében, most belement abba, hogy a francia légierő használhassa az ország légterét. Ezzel nyakig süllyedt a véres mali ingoványba, aláásva az összes eredményt, amelyet az észak-afrikai arab ország stabilitásának és integritásának területein az elmúlt években elért.

mALI02.pngKormánybarát fegyveresek Maliban 

Az algériai vezetés már most a bírálatok kereszttüzébe került, amiért az érintett országokkal folytatott konzultáció nélkül akarta kiszabadítani a túszokat foglyul ejtőik karmai közül, és annak nem megfelelő volta miatt, ami az áldozatok magas számához vezetett. Nem zárható ki, hogy a bírálatok agresszívebb jelleget öltenek majd, ha a csata véget értével, az eloszló por jobban látni engedi az igazságot.

A francia elnök, aki a vélt vagy valós államfői jellegtelenségét és külpolitikai éretlenségét érő bírálatokra is válaszul bonyolódott bele a tengerentúli akcióba, valószínűleg jó időre félretett muníciót kritikusai számára. Az algériai elnök Abdelaziz Bouteflika nemkülönben, aki, miután az elmúlt tíz évben sikerrel fordította vissza a történelem óráját a Sötét Évtized polgárháborúját követően, alighanem kockára tette most az elért eredményeket. Feltehetőleg a semmiért cserébe.

MALI04.pngAz Anszáru'd-Dín csoport zászlaja. Fotó: Yo



Előzmények: Tuaregek, Mali és Algéria: Nyugat-Afrikában a helyzet változatlan

46 komment

Címkék: nemzetközi jog terrorizmus túszejtés uránium iszlamisták Mali al-Kaida Francois Hollande Algéria Abdelaziz Bouteflika


A bejegyzés trackback címe:

https://globalgoritmus.blog.hu/api/trackback/id/tr355026910

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kelly és a szexi dög 2013.01.20. 11:47:37

akkor egy darabig nem lesz Budapest-Bamakó rally...meg Párizs-Dakar...

Gregbíró 2013.01.20. 12:30:35

A franciák szíve joga ott háborúzni ahol akarnak. Magyar katonákat Maliba küldeni teljesen értelmetlen. Szerzünk egy jópontot a trianoni hóhérainknál, vagy a honvédek gyakorolják a majomra lövést.

Mohamed 2013.01.20. 12:44:51

@Kelly és a szexi dög:

Az utóbbi épp most ért véget
eredmény:
autóskot Peterhansel-cotteret (mini)
motorosok: Després (KTM)
kamionosok: Mardejev (kamaz)

Mohamed 2013.01.20. 12:47:39

@Gregbíró:

Ahogy a népek önrendelkezési joga alapján a maliban élő tuaregeknek is szívük joga a saját vallási törvényeik alapján egy általuk fuggetlenné tett országrészben(ahol évezredek óta élnek, megjegyzem)törvénykezni.

csavari 2013.01.20. 12:52:02

Azt még csak értem, hogy a fél világot rabszolgaságba taszító franciák a hagyományaikat folytatva újból leakarják igázni Malit, de nekünk mi keresni valónk lenne ott ahogy egy korábbi cikkben megjelent, hogy mi is felajánlottuk a megszállókhoz a csatlakozást! Talán az ott található cink, bauxit, gyémánt és uránium a vonzó? Ezekből mi semmit se kapnánk csak a megvetést, hogy a terroristák azaz a franciák mellé álltunk!.

Measurer 2013.01.20. 13:08:48

@Mohamed: Tavaly novemberben az iszlamisták felszámolták a mali tuaregek utolsó hadállását is. Állításuk szerint mintegy 100 tuareg harcost öltek meg, a parancsnok ellen hajtóvadászatot indítottak.
www.businessweek.com/ap/2012-11-20/mali-tuareg-rebels-lose-their-last-base-in-north

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.20. 13:11:11

@Mohamed:

"a népek önrendelkezési joga"

Ilyen jog nem létezik.

DezInf 2013.01.20. 13:24:34

@csavari:

Megalapozott,széles látókörű hozzászólás:)
Mármint a mi kis posványos belpolitikánk alapján:D

Gregbíró 2013.01.20. 13:29:04

@Mohamed:
Teszek a Tuaregekre ahogy a Franciákra is, csak magyar adó forintokból az ilyen jellegű konfliktusok megoldására zéró összeget fordítson a magyar állam.

Mohamed 2013.01.20. 13:31:16

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

a wilsoni békepontok fele ezzel foglalkozik

A nemzetközi jog általános tartalmú és egyetemes érvényű szabályai.

A népek önrendelkezési joga
Az államok szuverén egyenlősége
Az államok területi épsége és politikai függetlensége
Az államok belügyeibe való beavatkozás tilalma
Az erőszakkal való fenyegetés és az erőszak alkalmazásának tilalma
A nemzetközi béke és biztonság veszélyeztetésének tilalma
Az emberi jogok és az alapvető szabadságjogok tiszteletben tartása

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.20. 13:38:02

@Mohamed:

"A népek önrendelkezési joga"

Csak tedd hozzá: hiányzik a "nép" definíciója, így az egész mondatnak nincs jelentősége. Magyarul: egyes csoportokat népnek neveznek, másokat meg nem, s a megkülönböztetés teljesen ad hoc alapú, bármiféle általános szabály nélkül. Magyarul nincs ilyen elv.

Mohamed 2013.01.20. 13:44:39

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

Nemzetközi jog szempontjából ez egy adott országban élő magukat az adott etnikai csoportba besorolókat jelenti

Mohamed 2013.01.20. 13:48:56

@Measurer:

a dolog tárgytalan, már ezt megelőzően sokan átmentek az MNLA -ból az Anszáru’d-Dín-ba és azt se felejtsd el hogy a felkelők közt jelentős létszámban vannak jelen Kadafi egykori zsoldosai akik túlnyomó részt tuaregek.

GERI87 2013.01.20. 13:58:50

Vallási, etnikai alapokon államot létrehozni és határokat meghúzni (attól függ melyik az erősebb, dominánsabb identitás) alapvetően jó és igazságos dolog...vallási radikalizmus és saria törvénykezés viszont nem az.

@Gregbíró:

Önkéntes hadsereg van, fizetést kapnak, ez a dolguk, menjenek csak...

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.20. 14:01:39

@Mohamed:

Nincs ilyen elv. Mutass akár egy általánosan elfogadott nemzetközi jogi dokumentumot, ahol ez állna.

Ha igazad lenne, akkor minden szeparatizmust támogatnia kellene pl. az ENSZ-nek.

Viktus 2013.01.20. 14:05:23

Egy fontos részleten átugrotta szerző. Kezdetben a tuaregek szövetkeztek a muszlim szélsőségesekkel azonban a muszlim szélsőségesek baromságait mostanra ők sem viselték már el így összevesztek.

Mohamed 2013.01.20. 14:06:11

@GERI87:
"ez a dolguk, menjenek csak..."

aztán ha a Nato domináns hatalmainak árnyékából felkerülünk a muzulmánok térképére, és teszem azt lesz egy metro robbantás (ami most még hál,istennek abszolút nem reális)
akkor meg csak megy a pislogás ,hogy ha' ez hogy történhetett uramfia.

Peter Pal 2013.01.20. 14:10:38

@Mohamed: @maxval, a gondolkodni próbáló birca:

Hahh, mindketten tévedtek :)

1. létezik ilyen elv, nkj ius cogens része!
2. népeket megilleti, leginkább ez a 60-as évek dekolonizációs hullámához kacsolható
3. kisebbségeket nem illeti meg! csak az adott területen levő összlakosságot, akik képesek az adott terület felett az államiság minden ismérvét felmutatni

És itt ez nagyon nem áll fent!

Airgüzü 2013.01.20. 14:15:23

A mali részvétel Safarov után külpolitikánk másik nagy szégyene. Ideje lenne már a Martonyi-Németh páros lecserélése, irgalmatlanul dilettánsok. Örülnék, ha Námetz Zs. akár gex épkézláb érvvel is alá tudná támasztani a bejelentését. Pénzt kapunk érte? Vagy ő személyesen netán? S minek ilyesmikre költeni, mikor kivan a seggünk, olyan szar állapotban van az ország. Szükségünk van arra, hogy még az Al-Kaida fenyegtésével is szembenézzünk? Hogy még itthon is rettegjünk? Hogy újabb pénzeket fordítsunk felesleges - lásd stadionok, prémiumok, Mol-részvények stb. - dolgokra? Van itt pénz! Amire ők akarják... Mi meg szívjunk mindenben! Felelősebb politizálás kellene végre!

Mohamed 2013.01.20. 14:16:19

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

az ENSZ 2625. (XXV.) sz. határozata

De ha ez nem elég akkor ez egy általánosan elfogadott jogi norma ami különösebb kodifikációt nem igényel,
az ENSZ-nek nem kell támogatnia de elismernie igen, lásd kelet-timor
az már más kérdés hogy a biztonsági tanács tagjainak nyomásgyakorlására ezt nem igen teljesítik de ettől függetlenul nemzetközi jogi norma.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.20. 14:20:07

@Peter Pal:

Na ugye? A gyarmatokat illeti meg a jog, de ott is egy gyarmat egész lakosságát, nem egy adott etnikai csoportot. Ami meg nem gyarmat, ott nincs ilyen jog.

Az egész ad hoc alapon működik:
- ha egy szeparatista csoport sikeresen kiharcolja függetlenségét, s azt megvédi, akkor azt mondják "ok, ez egy nép, mely önrendelkezett",
- ha meg az állam legyőzi a szeparatistákat, akkor meg azt mondják "ok, az állam legyőzte a nem-nép szeparatistákat",

Mohamed 2013.01.20. 14:21:13

@Peter Pal:

Az iszlamisták mögött egy elég nagy társadalmi bázis húzódik meg talán az ország többségét is kiteheti,
az adott terület felett az államiság miden ismérvét feltudnák mutatni amit mi sem példáz jobban mint hogy a saria bevezetése miatt problémáznak már pedig a törvénykezés az államiságnak egy igen immanens feltétele.

Peter Pal 2013.01.20. 14:23:58

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

Hát ezt így nem lehet kijelenteni, hogy csak gyarmati területre vonatkozna, de nagyon másra nem volt működő példa. :)

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.20. 14:24:06

@Mohamed:

Ez a határozat CSAK nem-szuverén entitásokra vonatkozik, melyek egy szuverén állam fennhatósága alatt állnak.

Az ENSZ-nek van egy gyarmati listája - ha jól emlékszem 14 terület van rajta -, azaz jelenleg csak ezeknek van önrendelkezési joga.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.20. 14:26:28

@Peter Pal:

A Mohamed által belinkelt ENSZ-határozat bizony kifejezetten gyarmatokra vonatkozik.

Ha mondjuk a magyarországi cigányok, törökországi kurdok, ukrajnai oroszok, németországi szorbok, stb. önrendelkezni akarnának népként és az ENSZ.hez fordulnának, az lenne aválasz, hogy ők nem nép, hanem etnikai csoport.

Kámasuka 2013.01.20. 14:28:07

Kicsit gyakorolhat a légió. 'grande nation' nosztalgia. Ilyesmi, ugyan kit érdeklnek a bennszülöttek? Al-kaida haggyálmár. Remélem Párizs égni fog.

Peter Pal 2013.01.20. 14:28:09

@Mohamed: Ez így butaság. :) Búr államoknál volt erre példa, hogy az ENSZ baromira nem ismerte el, pedig az itteni helyzetnél lényegesen közelebb álltak az államisághoz. Ez nem úgy megy, hogy távolról nézve államnak tűnik, ezért függetlenedjen...(A búr államoknál pl. az volt a gond, hogy nem a területen élő össz lakosság vett részt ebben a folyamatban.)

Measurer 2013.01.20. 14:30:44

@Mohamed: Valóban, az MNLA bukásával a tuareg függetlenség lekerült a napirendről. Helyette a mali, majd a maghreb-szahel iszlám állam megteremtéséről van szó, kb. Marokkótól Csádig, Dél-Algériától Észak-Nigériáig.
Az Ansar al-Din, az AQIM és a MUJAO Észak-Maliban ehhez hozott létre hidfőállást.
A szervezetek vezetőinek jelentős része algériai származású iszlám harcos.
A többségi észak-mali lakosságot erőszakkal a szalafita vallási irányzat alá rendelték. Hagyományos kegyhelyeik nagy részét rövid idő alatt megsemmisítették, bevezették a sariát, a nőket a társadalom alárendelt szereplöivé degradálták.

Peter Pal 2013.01.20. 14:32:29

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Ezen az ENSZ határozaton kívül van még néhány szerződés azért ami ezzel foglalkozik. Hogy ne menjek messze még az ENSZ Alapokmánya is!

Kisebbségeket meg ez a jog nem illeti meg. Erről is van több határozat, illetve szerződés, de ne kelljen már erről előadást tartanom, mert 1. nem vagyok nemzetközi jogász, 2. vizsgázni is utáltam belőle :) , 3. tök jó tankönyvek vannak belőle, csak kurva hosszúak, szóval akit érdekel nézzen utána :)

Kámasuka 2013.01.20. 14:35:37

@Peter Pal: A nemzetközi jog a legbullshitebb jogág. Egyetlen valós nk-i politikai rendező erő a pénz és a fegyver.

Zöldy Áron 2013.01.20. 14:37:37

Nem értem, miért egy egyszerű légtérhasználat átengedésével hogy ásná alá a helyzetét Bouteflika. Az iszlamisták gyűlölik, mert tíz éven keresztül ott nyírta ki őket, ahol érte, a munkanélküli fiatalság meg az arab tavaszt próbálná megismételni, lehetett erről hallani eleget az elmúlt másfél évben. A líbiai fegyver-svédasztal meg a mali lázadozás után gyakorlatilag csak idő kérdése volt, hogy elkezdjék kóstolgatni megint az öreget a sivatagból - ebből a szempontból az, hogy a francia szállítógépek meg az a pár Rafale átrepülnek az ország fölött, semmit nem számít.

Zöldy Áron 2013.01.20. 14:38:58

a "miért"-et az elején kéretik nem figyelembe venni - nehéz mindent átolvasni egy ilyen bélyegméretű szövegdobozban :)

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.20. 14:42:01

@Peter Pal:

Az ENSZ alapokmánya sem adja meg a "nép" definícióját, s semmiképpen nem értelmezhető "etnikai csoport" értelemben,

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.20. 14:43:42

@BenFranklin:

Nem, ez nincs így.

A nemzetközi jog igenis nagyon fontos. Akkor is, ha nyilván más jellegű, mint az egyes nemzeti jogok.

Persze, minden jogra (a nem-nemzetközire is) igaz, hogy alapvetően akkor működik, ha betartják.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.20. 14:46:44

@Peter Pal:

Alapvetően az államelismerés mindig ad hoc jellegű, nincs általános szabály.

Ha egy terület lakosságának 80-90 %-a támogat egy új államot, attól még nem lesz az nemzetközileg elismerve. Példák: Koszovó, Abházia, Szomáliföld.

aciduzzu 2013.01.20. 14:47:22

@Peter Pal: milyen ius cogens?

a nemzetközi jog soft law, valódi szankciók nélkül, addig működik, amíg egy állam aláveti magát...

az ensz is csak időleges

egyébként meg minden állam szuverén és mellérendelt, csak persze vannak kivételek:)

Kámasuka 2013.01.20. 15:01:45

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Ugyan ugyan. Nézz rá a térképre, szerinted a mai status quo-t a nemzetközi jog alakította ki? Vagy inkább a legutóbbi győzők írtak néhány papirost hogy akkor ez mostantól nemzetközi jog(mert nekünk így jó).

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.20. 15:16:15

@BenFranklin:

A nemzetközi jog változik, s nyilván nem a nagyhatalmak ellenében alakult ki. Azonban megléte nagyon fontos, mert olyan alapelveket fektet le, melyeket a nagyhatalmak is elfogadnak már, ill. ha megszegik, azt igyekeznek a nemzetközi joggal magyarázni.

Glob-algoritmus 2013.01.20. 15:23:18

@musungu: Kedves Musungu, Bouteflika szerintem két okból ásná alá a helyzetét - először is, növelheti a szélsőségesek társadalmi bázisát az a tény, hogy a vezetés elkötelezi magát egy nem-muszlim országnak (és azt talán hagyjuk is, hogy a korábbi gyarmatosítóról van szó) egy muszlim közösség elleni katonai akciója mellett. Másodszor, amikor ez a cikk született, akkor még friss fejleménynek számított a túszdráma - amely egészen nyilvánvalóan érintettte Algériát - és nagyon úgy tűnik, hogy összefüggött a francia lépéssel. Mégha az elmúlt években volt is terrorista tevékenység az országban, ebben teljesen igazad van, ilyen intenzitású régen, túszejtés pedig talán csak 2003-ban. Nem törvényszerű az összefüggés az intervenció és a túszdráma között, de akár lehet is.

Az, hogy az algériai fiatalság az arab tavaszt próbálná megismételni - annak ellenére, hogy természetesen voltak és vannak erre utaló jelek - általánosságban véve nem jellemző. Az, hogy Algéria nem ugrott fel az arab forradalmi vonatra immár a forradalmi hullám kezdete óta eltelt több mint két év során, egy történelmi fejlődésben gyökerező társadalmi-politikai okrendszerrel magyarázható, amelynek legfontosabb eleme szerintem a Sötét Évtized polgárháborús rémképe a '90-es évekből. És épp egy ilyen kontextusban nem szerencsés a légtér átengedése, szerintem..

Köszi az elgondolkodtató hozzászólást, üdv:
GA

porthosz 2013.01.20. 16:14:37

Én nem értek egyet a cikkiróval.

Ugyanis végig azon feltételezés mentén gondokozik, hogyha a franciák és közvetve az algériaiak nem avatkoznak be maliban akkor mindenki happy és nem fog történni semmi sem, az iszlamista szélsőségesek maradnak a seggükön.

Nos ez nem igy van, miután a szélsőségesek népirtást rendeztek volna Maliban, átszivárognának a szomszédos országokba és ott is ugyanazt tennék. Főleg hogy az iszlám jelenleg kb. ugyanazon a szinten van mint a kereszténység az 500 évvel ezelőtt...

Szóval a helyzet az, hogyha nem tesz senki semmit, akkor előbb utobb igencsak nagy baj lesz ott a szomszédos államokban, és ilyen szempontból talán jobb előbb cselekedni.

GERI87 2013.01.20. 16:29:28

@Mohamed:

Dél-Koreától kezdve, Románián át, Thaiföldig számtalan ország küld a világ több pontjára is katonai missziókat.....nem valószínű hogy pont itt robbantanának, ennyire ők sem hülyék.
Te mennyire tartod valószínűnek hogy muszlim bomba robban Kisinyovban mert a moldáv kontingens vizet szállított egy amerikai támaszpontra Jemenben?
Én nem nagyon.
Afganisztán esete: lett eddig bármi bajunk belőle? nem.

Glob-algoritmus 2013.01.20. 18:55:14

@porthosz: Kedves Porthosz, felvetésed teljesen jogos. Erre a kérdésre a fenti írás előményeként egy novemberi írásunk kereste a választ, amelyet hadd ajánljunk figyelmedbe:

Tuaregek, Mali és Algéria: Nyugat-Afrikában a helyzet változatlan -
globalgoritmus.blog.hu/2012/11/17/mali_es_algeria

vezér01 2013.01.20. 20:53:53

Barátaink kérésére voltunk mi a Don kanyarban is.Rohadt hideg volt.Maliban
viszont jó meleg van. Ettől persze mi még ráfázhatunk.

GERI87 2013.01.20. 21:36:01

@vezér01:

Akkor rettegj ha akarsz.

vezér01 2013.01.20. 21:42:34

@GERI87: Nem akarok.Csak szóltam.És időben.
süti beállítások módosítása